Időutazás - kóstoló a 2007/2008-as évad programjából!

Színpad

Időutazás - kóstoló a 2007-2008-as évad programjából a Trafóban!
 
Időutazzunk együtt egy kicsit - egészen szeptemberig, majd tovább! Időutazzunk - kóstolgatva az olyan szavakat, mint múlt és jelen, régi és új, tradíció és megújulás... Mit jelentenek, mit jelenthetnek ezek a fogalmak? Voltaképp mindig mást. Hiszen egészen különleges atmoszférát-minőséget idéz a "régi" jelző, ha ezeréves épületekről, nemes borokról vagy hosszú barátságokról beszélünk. Miközben a technikai fejlődés korában sok szempontból vágyunk az újra is. A legújabbra. A legfrissebbre. Most!    
Érdekes belegondolni, hogy ez a régi-új ellentét, hogyan is működik a művészetben? Vajon a kortárs adottsága az előre nézés, a múlt és a hagyományok másodrendűvé fokozása? Talán a gyökerek keresése egy önmagát újratermelő, ciklikusan visszatérő jelenség? 2007/2008-as évadunkban újra és újra ebben az izgalmas múlt-jelen-jövő koordinátarendszerében mozgunk majd.
 
Szeptemberben azonnal két igazán "kortárs klasszikus" illetve "klasszikus kortárs" előadással nyitjuk a táncévadot.
Trisha Brown csaknem 40 éves munkássága alatt, a Párizsi Operabalettől operarendezéseken át az új technológiákig mindenbe belekóstolt: kíváncsi, kísérletező alkotó. Az Early Works (Korai munkák) című előadás-installációt alkotó, harminc évvel ezelőtt bemutatott etűdök, hosszabb-rövidebb mozdulatjátékok és koreográfiák a kortárs tánc műfajának úttörő darabjai. Az előadók olyan fiatal táncosok, akik számára ezek a darabok a múlt részét képezik - vajon most, ma hogyan válnak jelen idejűvé ezek a koreográfiák? Érdemes megnézni!

trishabev-from-henry-art-ga.jpg
Trisha Brown - Early works
Kovács Gerzson Péter és társulata 15 évvel ezelőtt sajátos folklórt keltett életre; az Ideiglenes címet sokan egy új, magyar kortárstánc-stílus irányadó darabjának tekintették. A Tranzdanz épp 20. születésnapját ünnepli - ám a számmisztikát félretéve mindenki ragadja meg a rendkívüli alkalmat, hogy (újra) láthassa az Ideiglenes címet, a magyar kortárs tánc egyik klasszikusát!
A két előadás között, előtt-után pedig érdemes belehallgatni és belegondolni a Szabadegyetem előadásaiba: időről és időtlenségről, generációkról és generáció-váltásól lesz szó. Kortársakról. Kortalanokról. Művészekről-művészetről.
 
Október bizonyos estéin izgalmas szellemidézés zajlik majd a Trafó nagytermében: olyan darabokkal, amelyek egy másik alkotó munkáiból, alakjából merítenek inspirációt. Catherine Diverr?s mindkét darabjában komoly, súlyos, emblematikus szellemet szólít meg: a Stance II Pier Paolo Pasolini világát-személyét idézi, a San-ban pedig Oskar Schlemmernek állít emléket. A Royal Bones dán kortárs cirkuszi társulat FUSK című darabja szürrealista utazás Shakespeare drámáinak világában bohócok, akrobaták, élő zene és megannyi zsonglőr társaságában!
 
Yasmeen Godder izraeli koreográfusnő pedig egy négy évvel ezelőtti darabjához, négy évvel ezelőtti alkotói önmagához kanyarodik vissza Sudden Birds című munkájával, amely négy nő viszonyát, fekete-fehérrel rajzolt világát képezi le megdöbbentően egyenes és őszinte módon.

godder_photo-tamar-lamm.jpg
Yasmeen Godder: Sudden Birds (Hirtelen madarak)
Novemberben és decemberben folytatódnak már elkezdett történeteink. Újra eljön majd a képek ideje, azaz a Temps d'Images fesztivál: mozgóképpel, mozdulattal, koreográfiákkal, munkabemutatókkal és Frenák Pál új, Instinct című darabjával! Az év végén pedig kiderül mi történt-mi történik A kerten és A szalonon túl: a belga Peeping Tom társulat Les sous sol című darabjában fellapozza nekünk egy különös színpadi családregény, "család-koreográfia" utolsó fejezeteit.

amjadalikhan_8.jpg
Amjad Ali Khan - Master of the Sarod
Az ősz-tél új zenei kalandokat is jelent majd többek között az indiai zene és az opera világában: olyan nevek fémjelzik a zenei programunkat, mint Amjad Ali Khan, a Novoflot és - a Trafó színpadán első ízben - a Budapesti Fesztiválzenekar!