KATONA-est - 2005/2006 évad

Színpad

 
Zsámbéki Gábor elmondta, a Katona József Színház három játszóhelyén hét bemutatóra kerül sor, amelyek között három magyar ősbemutató. Az ágybanfekvő beteg Bodó Viktor, és az éppen turnén lévő Schilling Árpád kivételével, az előadások rendezői beszámoltak a tervezett produkciókról.
Elsőként Silviu Purcarete-t mutatta be Zsámbéki, elmondva, hogy már évek óta szeretné, ha rendezne nálunk, de csak most sikerült egyeztetni az időpontott.

Silviu Purcarete (1950), (a képen) a hetvenes évek elején végzett a bukaresti Színház-és Filmművészeti Főiskolán, ahová rövidesen visszahívták tanítani. A Craiovai Nemzeti Színház után, Bukarest legnevesebb művészszínházának, a Bulandrának az igazgatója lett, amely 1991 óta az Európai Színházak Uniójának a tagja.
A kilencvenes évek közepétől rendszeresen dolgozik külföldön. 1996-tól hat éven át a franciaországi Limoges színházának igazgatója volt.
Silviu Purcarete Párizsban él, de rendszeresen dolgozik a romániai színházakban, és folyamatosan rendez Európa számos városában prózát és operát. A tavalyi POSZT-on a Kolozsvári Állami Magyar Színház, Pantagruel sógornője c. előadása, amelyet ő rendezett díjat nyert. Mielőtt Budapestre jött, Angliában dolgozott.

Silviu Purcarete elmondta, Romániában az elsők között volt, aki a társulati rendszer megszüntetését szorgalmazta. Amióta külföldön dolgozik rájött, hogy tévedett, és most azért harcol, hogy visszaállítsák a társulatokat. Ez a felismerése a magyar színházi szakemberek túlnyomó többségének véleményét támasztja alá. Érdemes figyelni a véleményére, amelyet a tapasztalat támaszt alá!
A Troilus és Cressida próbái jó hangulatban folynak, a darabra utalva, szerinte "a butaság himnusza".

Ascher Tamás beszélt, Forgách András: A kulcs című darabjáról, amelynek október 15-én lesz a bemutatója a Kamrában. Ebből Máté Gábor és Fekete Ernő egy dialóg-részletett mutatott be.

Forgách András (1952), 1976-ban diplomázott az ELTE történelem-filozófia szakán. Különböző színházakban dolgozott dramaturgként: Kecskeméti Katona József Színház, Népszínház, Nemzeti Színház. 1984-óta szellemi szabadfoglalkozású, írásból, fordításból és rajzolásból él.
A műsorfüzetben így ír az új darabjáról:

TOLVAJKULCSOK A KULCSHOZ

"() A személyesség a sokadik (vagy inkább legelső) nagy mániám. Mármint, hogy vér csorogjon bele a mondatokba, igazi személyes tétje legyen minden kimondott szónak. Önmagában ez is eléggé kockázatos, mert ha egy író gátlástalanul felhasznál önéletrajzi elemeket, abból még nem születik automatikusan hiteles mű, mert az hogy mi történt vagy mi nem történt meg a valóságban, az még önmagában korántsem tesz meggyőzővé egy műalkotást. Sok szerző nem érti, hogy miután műve a rokonság és barátok ámulatát elnyerte, miért ütközik mégis szinte totális érdektelenségbe a külvilág részéről. Ámbár engem a naplók, levelek és életrajzok is rendkívüli módon foglalkoztatnak, és azt hiszem, hogy ami nem személyes, az nem érvényes. Ami nem jelenti azt, hogy bármi is megtörtént (úgy, és akkor, és azokkal), ahogyan az A kulcsban olvasható.
Igazándiból senkivel nem történt meg az és úgy. Sőt.
Sőt.
És mégis." ()

2005/2006 évad

Katona
Shakespeare: Troilus és Cressida (rend.: Silviu Purcarete) - 2005. november 4.
Roland Schimmelpfennig: Előtte-utána (rend.: Schilling Árpád, a Katona és a Krétakör közös produkciója) - 2006. január 13.
Papp András-Térey János: Kazamaták (rend.: Gothár Péter) - 2006. április 28.

Kamra
Forgách András: A kulcs (rend.: Ascher Tamás) - 2005. október 15.
Kukorelly Endre: Élnek még ezek? (rend.: Máté Gábor) - 2005. december 22.
Turandot (rend.: Bizsik Yvette) - 2006. február 4.

Sufni
Franz Xaver Kroetz: Kívánsághangverseny (rend.: Bodó Viktor) - 2005. november 6.

Ismét külföldre utazik a társulat. A Ledarálnakeltüntem, a MESS Fesztiválon vendégszerepel 2005. október 17-20. között Szarajevóban.