Cservenák Vilmos és Szirbik Bernadett |
Gyűlölet, elfojtott és újra meg újra felszínre törő harag, gonoszság és terror a Leenane szépének kulcsszavai. Idős, gondozásra szoruló nő trónol kiábrándítóan semmilyen lakása közepén egy hintaszékben, körülötte lánya sertepertél; ahogy ő mondja, ingyencselédként dolgozik. Kását, teát, instant ételt készít anyjának ? és már ezzel kínozni tudja: ha büntetni akar, csomósra készíti az ételt, és nem ad hozzá kanalat. Az anya a székből inkább szavakkal terrorizál, s néha, ha szerencséje van, megkaparinthatja lánya leveleit vagy a neki hagyott üzeneteket, hogy a kályhába vesse azokat. Kiscsaládi tűzfészek: McDonagh pár perc alatt megmutatja, hogy minden így zajlik már időtlen idők óta, változást, ha valami, hát legfeljebb a felhalmozott gyűlölet mennyisége okozhat. Az pedig néha túltöltődik és kisül ? az egyik forró olajjal égeti meg anyja kezét, a másik megakadályozza, hogy a lány kitörjön siralmas helyzetéből. Közben meg, ha falra akasztott puska nincs is, a kályha mellett azért végig ott áll egy piszkavas.
Máhr Ági |
A kaposvári, a vígszínházi és a Madách Kamara-beli bemutató után Radoslav Milenković a Miskolci Nemzeti Színház Játékszínén rendezte meg az ír drámaíró hazánkban legnépszerűbb darabját. Nem használta Parti Nagy Lajos 2004-es szövegverzióját (Upor László ?eredeti? fordításával dolgozik) ? aligha szerzői jogi akadályok miatt. Ehhez az előadáshoz nem passzol az eredeti, (fekete) humorral jócskán telepakolt drámánál is szellemesebb szöveg, mivel nemhogy Parti Nagy, de még McDonagh poénjai sem igen jelennek meg ezúttal. Az egyszerre komikus és sötét atmoszférából itt az utóbbi van csak jelen, részben persze a rendezés, részben viszont a színészválasztás miatt is.
Szirbik és Máhr ritkán ? bár az előadás vége felé haladva egyre gyakrabban ? mennek el addig, hogy valóban a másikra zúdítsák vagy akár csak kimutassák a valódi, zsigeri érzelmeiket. A katarzist így nem a ki tudja, milyen hosszú ideje fennálló helyzet eszkalálódása hozza el; Milenković tulajdonképpeni cselekmény csúcspontjánál későbbre helyezi, McDonagh remek csattanójának elhangzásáig. Szirbik Bernadett csendes elkeseredéssel, a helyzet visszavonhatatlan, viszont így részben értelmetlen megváltozása miatti tanácstalansággal fogadja az őt magát érintő tényt, ahogy feláll az éppen elfoglalt vagy inkább megörökölt hintaszékből, és átül a megszokott ablakpárkányra, mintegy visszalépve egyet életútjában. Egy szavak nélküli fél jelenet, de ez marad a legemlékezetesebb az előadásból.