A legfrissebb kutatás szerint tavaly újabb rekord született: az utóbbi években visszaesett színházi nézőszám elérte a 4,5 milliót. A hivatalos statisztikát kiegészítik azok a független színházak is, amelyek közül a legkisebbek, akik eddig is anyagi gondokkal küzdöttek, idén elvesztették jogosultságukat az állami támogatásra.
Ilyen független társulat, a Scallabouche Társulat is, amely 1998 óta működik Magyarországon Alexis Latham brit színház-rendező és improvizációs színművész irányításával. Latham 15 éve él Magyarországon, és itt hozta létre társulatát, melyben magyar színészek (Szalontay Tünde, Diósi Gábor, Ruszina Szabolcs) mellett két amerikai, Andrew Hefler és Ben O'Brien is szerepet kapnak.
A Scallabouche Budapest egyetlen alternatív brit színházi társulata. A társulat elsősorban angol nyelvű előadásokat visz színpadra, de a magyar nyelvet is beépítik az előadásukba, játszanak a kétnyelvűség adta lehetőséggel. Magyarországon népszerűsítik az improvizáció, helyzet- és stílusgyakorlatok hagyományát.
Az improvizációs színház egyik kiemelkedő társulata hazánkban a Beugró, mely azonban csak humor központú, míg a Scallabouche túllép a humor adta határokon, kapcsolatok és konfliktusok segítségével mélyebb történeteket épít fel a színpadon.
2010 nyarán a magyar Scallabouche társulat részt vett a világ legnagyobb színházi fesztiválján, ahol elsöprő sikert aratott. Az Edinburgh-i Fesztiválon idén közel ezer előadást tekinthettek meg a nézők.
A Scallabouche Társulat Moment House produkciójával állt színpadra, melyet az amerikai Firefly Produkcióval közösen mutatott be. Az előadás sikerét mutatja, hogy a fesztivál egyik vezető médiuma, a Three Weeks 5 pontosra értékelte.
A Moment House a szeretetről, félreértésekről, döntésekről, illetve ezeknek az emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásáról szól. A darab varázslatosan megírt forgatókönyvét méltó módon viszi színre a kiemelkedő szereposztás.
Scallabouche és a Firefly képességeik és egyéni stílusuk egyesítésével játsszák el ezt a sivár és komikus mai mesét, miközben vegyítik az angol és a magyar nyelvet. Komoly félreértéssel és katasztrofális eseményekkel kezdődik a történet, majd hallunk rossz akcentusokat, találkozunk az éjszakai bárok zavart publikumával, látunk álbajszokat, és néhány régi géppuskát.
A produkciót Amerikában is bemutatják novemberben, Magyarországon pedig februárban a Szkéné Színházban nézhetik meg az érdeklődők.
A Scallabouche Társulat leghíresebb improvizációs előadása, a The Story Room, olyan szavakra és tárgyakra épül, melyet a közönség ad meg az előadás elején. Az előadást október 11-től mutatják be a Merlin Színházban.