Magyarok Prágában

Színpad


pqfekvodkoko20070615003.jpg
Egy érdeklődő rajzol a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakának kiállításán a látványtevezői és színházépítészeti fesztiválon, a Prágai Quadriennálén.MTI Fotó: Kollányi Péter

(MTI) - Az Iparművészeti Egyetem látványtervezés szakos hallgatóinak kiállítása, a Rómeó és Júlia Bagdadban című tárlatot a 11. Prágai Quadriennálé oktatási szekciójában Takács Lilla, Kutas Diána és Sebő Rózsa készítette.
  Takács Lilla ötletgazda elmondta, hogy a tárlat középpontjához vezető labirintus falán, a "fájdalom falon" a világ háborúira akarják felhívni a figyelmet. A fehér fóliából készült falak, a rajta látható háborús képek egy "kirobbantott házat" idéznek meg, ahol a Montague és a Capulet család tagjai küzdenek. A falra kifüggesztett filctollal a látogatók az őket ért hatások alapján ihletett képeket rajzolhatnak a fóliára, amelyen a harmadéves látványtervezés szakos hallgatók díszlet- és jelmeztervei is láthatók.  A kiállítás központjában, a "szerelmi fészekben" a tanszék elsőéves hallgatói által tervezett párnákon helyezkedhet el a látogató, hogy megnézze az ötödéves hallgatók diplomamunkáit, amelyek egy makettet rejtő átlátszó asztalon hevernek.
  Sebő Rózsa elmondta, hogy az átlátszó fóliából készült fal arra is utal, hogy a harmadévesek művein még érezhető a kiforratlan stílus. A középpontban látható utazó színpad-makett - amely eredetileg a kiállítás vázát képezte volna - azt jelképezi, hogy amit kitalálnak, arról kiderülhet, hogy megvalósíthatatlan. Csanádi Judit tanszékvezető azt hangsúlyozta, hogy a kiállítással nem a teljes "iskolai curriculum" bemutatása volt a céljuk, hanem egy olyan installáció, ami a diákok munkáját tárja a látogatók elé.

  A quadriennálé építészeti szekciójában június 14-24. között tekinthető meg Színház színház nélkül címmel a Krétakör Színház külső játszási helyeit bemutató összeállítás. A kiállításon számos színes és fekete-fehér fotón láthatók a tíz éve működő társulat előadásainak különleges helyszínei. A képeken a komáromi monostori erődben, a budai sziklakórházban és a Vakok Intézetének Nádor termében helyet kapott előadások pillanatai láthatók.
  Vargha Mihály kurátor elmondta, hogy azért választotta ezt a témát, mert az utóbbi időben nem talált olyan "építészeti teljesítményt színház ügyben", amelyet szívesen bemutatott volna. Hozzátette, hogy a tíz éve saját játszóhely nélkül működő Krétakör nagyon jól be tudja lakni a hivatásos színházépületeken kívül a "mindenféle tereket a világban", és ezt kívánta bemutatni. A quadriennálén részt vevő többi, mintegy húsz ország általában legutóbb épült modern színházairól, felújított régi patinás épületeiről, illetve új színpadtechnikai megoldásokról készült fotókat állított ki.
 
Korábban: