Mottó:
A színház nem templom, nem politikai szószék, |
Egy fejezet a könyvből:
Csak addig szabad maradni Kezdtem berendezkedni a laza, de azért aktív nyugdíjas életre, családom féltő szeretettel vett körül, ezzel is bizonyítva, hogy a nyugdíjba menők lelkiállapotát általában jól ismerik, engem kevésbé. Nekem ugyanis vigaszra, kíméletes bánásmódra nem volt szükségem. Többet voltam együtt a családdal, rengeteg restanciám volt magánügyeimben is, és most kerítettem sort intézésükre. Színházi körökben elterjedt, hogy ha bizonyos anomáliák nincsenek, ha nem szegi kedvemet számos intézkedés, mellyel nem értettem egyet, még a helyemen maradtam volna. |
Aki hosszú távon akar ezen a pályán megmaradni, annak szilárd elvi alapon kell állnia. Számomra például nagyon fontos volt, hogy becsülni tudjam munkatársaimat, hogy jó és baráti kapcsolatot tartsak a területtel és a kollegákkal. A barátság és a szerelem nem minden esetben tart örökké. Emberekben és eszmékben is csalódhatunk, és biztos, hogy bennem is csalódtak egyesek. Pedig nem szeretek csalódást okozni. Tudatosan senkit nem bántok meg, és igazából azok, akikben bíztam, engem sem bántottak meg soha. A vágyaim általában teljesültek, lényegében kiegyensúlyozott ember vagyok. Az őrségváltásnak a színházban is meg kell történnie, hogy a működés folyamatos és zökkenőmentes legyen. Kellenek a fiatalok. Idősebb korban már nem szívesen kísérleteznek a vezetők, mert ha nem is félnek az új módszerektől, tudják: ha az nem válik be nem lesz idejük kijavítani. Tehát maradjon az eddig bevált módszer. Ilyenkor kezdődik a stagnálás, a lemaradás, mind nagyobb lesz a távolság az "újítók" és a "konzervatívok" között. |
A fiatal, vezetésre számba jöhetők zöme egyetemet végzett, diplomás, több nyelvet beszélő, s a mai élethez szükséges ismeretekkel rendelkezik. Az idősebbeknek nagyobb a rutinjuk, tapasztalatuk, a helyismeretük, mert színházban, művészek és műszakiak között nőttek fel, értik a nyelvüket, még a hallgatásukat is. A fiatalok mást tudnak, és ami a fő, van idejük megtanulni mindazt, amit még nem tudnak. Nincs kitalálva Magyarországon a fájdalommentes személycsere gyakorlata. Az idősebb generáció egyes tagjai úgy érzik, hogy - bár fáradtak, betegek - a kapott megbízás alapján a zászlót nekik kell magasra tartani. És tartják is. Színházaikat a közönség látogatja, az intézmény gazdasági helyzete stabil, és közben nem is sejtik, hogy a hátuk mögött leváltásukról beszélnek - istenem ez is elfogadható -, de "érdemeik elismerése mellett" történő leváltáshoz váltás helyett lejáratásuk folyik, ami elvezet az előkészítetlen s a lelki összeomláshoz. Karinthy Frigyes Holnap reggel című színdarabjának főhőse reménytelenül szerelmes a feleségébe, mert a nő ezt a szerelmet nem viszonozza. Asszonya meghódításáért a férfi vállalja a halálos veszélyt is, hogy szerelmét meghódítsa. Amikor az asszony az érte hozott áldozattól meghatódva új érzésekkel indul a férje felé, aki az önként vállalt veszély közben döbbent rá, hogy meggyógyult, viszonzatlan szerelme elmúlt - a férfi a következő szavakkal fogadja a feleségét: "Mária én olyan boldog vagyok, már nem vagyok szerelmes beléd!" Már nem vagyok szerelmes...? A fotókon Luciano Pavarottival és fiával, Szirtes Gáborral látható a szerző. |