Második jelen
Trafó Galéria
2005. november 10 ? december 4.
Eyal Sivan, a Jeruzsálemben felnőtt, majd Párizsba emigrált dokumentum-filmes 1991-ben fedezte fel a háborús bűnös Adolf Eichmann 1961-es peréről készített videó- és filmanyag egy részét, amelyet mintegy kétéves munkával dolgozott fel. Az többszáz órás archív anyagokból szerkesztett kétórás film, A specialista nem csupán a ?bürokrata bűnöző? újabb portréja, de a rögzítés és dokumentálás mechanizmusainak, a rögzített és dokumentálandó tárgyhoz való viszonynak, valamint a percepció kritikai szerepének vizsgálata. Ez a megközelítés - amely szerint elengedhetetlen a történeti eseményekhez és azok örökségéhez való viszony generációnkénti újrafogalmazása - vált a Második jelen című kiállítás kiindulópontjává. A nemzetközi és hazai művészek munkáiból álló válogatás múlt és jelen, fikció és dokumentum kaleidoszkópszerű együttállásaira és keresztreferenciáira épül.
Kiállító művészek:
Sandra Johnston, Kaszás Tamás, Yuri Leiderman, Zbigniew Libera,
Naomi Tereza Salmon, Eyal Sivan, Szűcs Attila, Gitte Villesen
Kurátor: Páldi Lívia
1961-ben kb. 3000 újságíró és riporter tudósított Izraelben Adolf Eichmann óriási média eseménynek számító tárgyalásáról. A Jeruzsálemben felnőtt és 1985-ben Párizsba emigrált dokumentum-filmesként dolgozó Eyal Sivan 1991-ben, egy a civil engedetlenséggel és a filozófus Yeshayaou Leibovitz életművével kapcsolatos kutatóútja során fedezte fel az Eichmann-perről készített többszáz órás videó- és filmanyagának egy részét. Az elsősorban az emlékezet átpolitizáltságának kérdéseivel és a palesztin populáció sorsával foglakozó Sivant a tárgyalás, egyfelől, mint az izraeli állam identitását formáló, másfelől mint a nemzetközi jogrendszer reformját sürgető, rendkívül meghatározó történelmi esemény indította arra hogy a Leo Hurwitz operatőr által felvett kb. 360 órás anyagot Rony Brauman íróval elkezdje felkutatni és feldolgozni. Két évbe telt míg sikerült megszerezni a jogokat és feldolgozhatóvá tenni kb. 350 órás anyagot. Az archív anyagokból szerkesztett kétórás film, az 1999-ben bemutatott, A specialista nem csupán a ?bürokrata bűnöző? újabb portréja amely igyekszik felvázolni és körülhatárolni Eichmann adminisztratív és technikai felelősségét, de rögzítés és dokumentálás mechanizmusainak, a rögzített és dokumentálandó tárgyhoz vagy eseményhez való viszonynak, valamint a percepció kritikai szerepének vizsgálata.
Ez a megközelítés, amely szerint elengedhetetlen a történeti eseményekhez és azok örökségéhez való viszony generációnkénti újrafogalmazása, vált a Második jelen című kiállítás kiindulópontjává. Utalva a Holokauszt szakirodalom egyik legerősebb metaforájára az archívumra a nemzetközi és hazai művészek munkáiból álló válogatás múlt és jelen, fikció és dokumentum kaleidoszkópszerű együttállásaira és keresztreferenciáira épül. Az alkotók aktuális politikai, társadalmi és művészeti kontextusában a felvállalt személyes (és sokszor ellentmondásos) viszony a változó feltételekkel és szabályok között zajló történeti kutatás technikai és elméleti kérdéseihez és a feldolgozott dokumentumokhoz kiemelik az ideológiai struktúrák és konstrukciók ellentmondásait.
A kiállításhoz kapcsolódó programok:
A Trafó Galériában:
Yuri Liederman performansz: november 10. 19:00
Sandra Johnston performansz: november 11. 19:00
A Magyar Fotográfusok Házában (1065 Bp, Nagymező u. 20.):
Zbigniew Libera előadása: november 18. 17:00
Eyal Sivan: november 25. 17:00