Kulka János csak leült a színpadon lévő három fotel egyikébe, egy aprócska teremben ültünk vagy nyolcvanan, máskor itt apró gyerkőcők mulatnak Mósó Masával például, most csupa felnőttek ültek az első sorokban párnákon. Visky András, a darab szerzője is ott ült, kis padon kucorgott az első sorban. Valami történt, majdhogynem csoda. |
Kulka János színészi minőségén túl talán emberi minőségét is mutatta, belesírt az előadásba. Ez meglehetősen szokatlan színpadi esemény. Nem az, hogy sír valaki, egy színésznek technikából képesnek kell lennie erre, és még csak nem is számít bravúrstiklinek! De nem, Kulka János sírta el magát, felolvasás közben, látszott, hogy többször próbál előtörni a könny, de ő uralkodik magán, erőt vesz a feltoluló érzéseken, aztán mégis. Kertész Imre Kaddish a meg nem született gyermekért szövege regény, a felolvasó-színházi beszélgetés után derült ki, hogy Kertész évekig sikertelenül próbálkozott saját szövegét átültetni színpadra. Visky bajsza úgy ül az orra alatt, mint egy komoly éjjeli lepke, a szeme viszont mosolygott, szóval Visky András elmondta, hogy tíz éve, lelkigyakorlatként állt neki a feladatnak. Nem kötött szerződést, hanem csak úgy, a maga kedvéért írta. Aztán mire elkészült vele, közbejött egy váratlan esemény, Kertész Nobel-díja. Pár évre félretette a szöveget, ráadásul a monodráma mellé még egy verzióban megírta a darabot, méghozzá tíz szereplőre. Mi Pécsett a "monodrámát" hallhattuk. Azért tettem idézőjelbe a monodrámát, mert ez dialógus, de istennel. Lehet, hogy a nagybetűs Istennel. |