Pinokkió-feldolgozás a Madáchban, nem gyerekeknek

Színpad

 
(MTI) - "A tévében hallottam, hogy kiírták ezt a pályázatot, és szóltam Jucának (Kiss Judit Ágnes költő), hogy mi lenne, ha indulnánk. Azt válaszolta, hogy nagyon jó ötlet, mert van a fiókjában egy félkész szövegkönyv a Pinokkióból" - idézte fel a musical ötletének születését Fűri Anna. A zeneszerző hozzátette, alkotótársa még egy korábbi felkérés nyomán kezdett el dolgozni a Collodi-mű adaptációján. Kiss Judit Ágnes végül jelentősen átírta a Pinokkiót, elválasztva a történetet a didaktikus hangsúlyoktól.
    
Fűri Anna elárulta, nem a musicalek állnak hozzá a legközelebb, de nagyon érdekelte egy zenés darab lehetősége. A Fabáb "nem az a musicalvilág, amit megszoktunk. Benne van az összes zenei tanulmányom: az, hogy klasszikus zenét és jazzt tanultam, hogy rockot hallgattam. És sok olyan stílus is, amit ritkán hallgatok, de egy-egy szituáció indokolta, hogy bekerüljenek: például a rap vagy egy operettes, magyar nótás rész" - szólt a darabról. Mint a musicalt stúdiószínpadra alkalmazó Pesty-Nagy Kati kiemelte, a Fabáb zenéje rendkívül erős, és bizonyítja, hogy "Fűri Anna zeneszerzői adottságait nem lehet megkérdőjelezni".
 
A rendező elmondása szerint a Madách musicalpályázatára született mű saját mondanivalóval rendelkezik, nem egyszerűen Collodi meséjének egy variációja, ehelyett újraértelmezi azt: Pinokkió alakjában inkább szimbólumot talál, és azt vizsgálja, "meddig lehet rontani egy emberen, és az képes-e végleg elromlani". "Az utóbbi hónapok eseményei után különösen fontos foglalkozni azzal a témával, hogy ma egy fiatalember milyen veszélyes, vad helyzetekkel találkozhat, mennyi olyan döntés elé áll, amelyen az élete múlhat" - beszélt saját olvasatáról a rendező.
    
Mint Pesty-Nagy Kati kiemelte, a Fabáb nem gyermekdarab, de nagyon szeretnék elérni vele a kamaszkoron éppen túllépő korosztályt, hogy a fiatalok felismerjék: a "sztárság" milyen üres világ, és mennyire nem megoldás semmire.
    
A Madách csütörtöktől látható előadásában Pinokkiót Száraz Tamás, a Tündért Balázsovits Edit, Gepettót pedig Barabás Kiss Zoltán játssza. A Fabáb hangszerelésében Gryllus Samu működött közre.