Próba a próbában

Színpad

Egy próba főpróbájának lehetett tanúja, aki csütörtök este a Pinceszínház felé vette útját. Kiss Csaba saját, Esti próba című darabját állította színpadra, amely ugyan ezer szállal kötődik Federico Fellini La strada (Országúton) című, legendás filmjéhez, ám azt nem annyira a történet, mint inkább annak végletes érzelmekkel átszőtt - férfi és nő, idős és fiatal közötti - viszonyrendszere felől közelíti meg. A film igen kockázatos színpadra adaptálása helyett egy olyasfajta szerencsés találkozás ez, mint amilyen például Botho Strauß A parkja, amely Shakespeare Szentivánéji álmának esszenciájából merítve alkot valami egészen különlegeset - és nem utolsó sorban aktuálisat.
 

estiproba_pinceszinhaz_ujlakidenes_tarrenata_DKOKO20090420002.jpg
Ujlaki Dénes és Tar Renáta
 
Az Esti próba már címével is egy olyan közeget, illetve egy semmivel sem összehasonlítható szituációt idéz meg, amely sokak számára egy titokzatos, rejtett világ, míg másoknak a mindennapokat jelenti. A kétszereplős darab egy idősödő színész, Doráti György (Ujlaki Dénes) és fiatal tanítványa, Konkoly Zsuzsa (Tar Renáta) esti próbájába enged bepillantást: az Országúton színpadra állításán szívvel-lélekkel - olykor foggal-körömmel - munkálkodó páros egyszerre bájos és megrázó kettőse azzal együtt kacagtatja meg a közönséget, hogy közben elementáris erővel szólaltatja meg Zampano és Gelsomina történetének velőig hatoló dallamát.
 
 
Ahogy Tar Renáta a főpróba után elárulja, tulajdonképpen ő is pontosan úgy került az előadásba, ahogy az a darabban is történik: ugyanis a szerepre Ujlaki Dénes kérte fel, akivel a Katona József Színház Barbárok című előadásában a Színművészeti végzőseként játszik együtt. Bevallása szerint először kissé megijedt a kétszereplős darab kihívásától, hiszen itt két embernek kell közel két órán keresztül vinnie az előadást. Emellett kétségtelen, hogy a próba imitálása - a próba próbálása - is komoly feladat elé állítja a színészt: "Valószínűleg mindig az a legnehezebb az embernek, ami a legtermészetesebb. Amire azt hiszi, hogy már rutin a számára, azt a legnehezebb megmutatni úgy, hogy hiteles is legyen" - mondta. Ujlaki Dénes partnernőjéhez hasonlóan nagyon élvezte a közös munkát, elmondása szerint nagy szabadságérzést adott neki, hogy Gárdos Péter, a Pinceszínház művészeti vezetője rábízta, kit választ maga mellé az előadásba. A napi nyolc órás, intenzív próbák erősen igénybe vették, így tulajdonképpen a darabban megjelenő alkotói folyamat felfokozott állapota az előadás megszületésére is rányomta a bélyegét. Az egyszerre humorteli és felkavaró tragikomédia így válhatott film, színház és valóság különös, szívmelengető tüneményévé.