Ön a magyar nyelvterület egyik legszegényebb színházának vezetője és főrendezője a leggazdagabb honi teátrumnak, az Operaháznak. Ha a pénz mennyiségét tekintjük, akkor eljutott az "értől az óceánig". Magyarországon rettenetes mértékű sírás - teszem hozzá, többnyire okkal - folyik művészeti berkeken belül, akár galériákba megyünk, akár színházba vagy szépirodalmi könyvkiadók közé. Mi változott meg Önben. Sok felé rendezett, sok helyen felléptek határon belül és kívül. Milyen utat járt, jár be a színházi "szegénységtől" a "gazdag" Operaházig?
Iszonyú mennyiségű hatás ért, rengeteget tanultam az elmúlt évben az Operaházban. Sok mindent csak sejtettem, sok minden meg most derült ki számomra. Minden ráerősítetett arra az érzésre, hogy a mi, beregszászi színházcsinálásunk a maga nyomorúságán túl rengeteg gyönyörűséggel is jár. |
A pénztelenség nincs közvetlen összefüggésben ezzel. Nem szeretem, ha velünk példálóznak, mert ez nem lehet követendő séma! Ezt leszögezem, de azzal együtt, hogy egy csomó dolog úgy történik jól, ahogy Beregszászban van! És ennek nem előfeltétele a szegénység! 30 milliárdot. Igen, 30 milliárdot, amely bár soknak tűnik, de kevesebb, mint a párizsi Opera egy éves költségvetése. Itt meg működik belőle vagy negyven színház, több millió nézőt ellátva. Ezt a struktúrát veszélyeztetve érzem. Félő, hogy összeomlik. Szükséges az átalakítása, de nem a megszűntetése, mert nagy értéket hordoz magában. Európai viszonylatban nézve is hatalmas mennyiségű érték születik, nagyon erős színházi életet élő nemzet vagyunk! És ötmilliót a magyar színházi világ, körülbelül ekkora az össznézőszám. Egy csomó rendkívül izgalmas rendezőnk van, színészek, és a közönség Magyarországon színházba szokott. Moszkvából eljött Vasziljev egyik színházi szakértője, és amikor elmondtam neki, hogy Magyarországon nyolcvanhét helyen játszanak nyáron színházat, akkor a nagy színházi múlttal rendelkező orosz színházi szakma képviselőjének egyszerűen leesett az álla. Nem értette, visszakérdezett, hogy nyolcvanhét előadás van Magyarországon? Nem, nyolcvanhét helyen játszanak nyáron rendszeresen színházat. Ez gyönyörűséges dolog! Én a mi kis Beregszászunkból nézve, lehet, hogy odavágósabb, könnyebben véleményt mondó, meggondolatlanabb voltam eddig. Az elmúlt évek tapasztalata már óvatosságra int engem is. |
Most, amikor beszélgetünk a Pécsi Harmadik Színház színpadán éppen építik Örkény István Tóthék című előadásuk díszletét, a díszletmunkásai között hangzott el az előbb a következő dialógus: "Hé! Emberek, itt beesik az eső! (tényleg vékonyan csurgott a plafonról a víz) Erre egy másik díszletes: Nem baj! Legalább otthon érezzük magunkat." Mi a valódi helyzet Beregszászon?
Hát igen, ez. Csak nálunk jóval több helyen ömlik az eső. Talán kicsit szimbolikus is, hogy a POSzT-on épp a Harmadik Színházban kaptak helyet. Hol tart most a gyűjtés? Mire lesz elég ez az összeg? A figyelemfelkeltésre vagy a problémás színházépület reparálására? Tizenegynéhány millióról tudok, de még nem tudjuk pontosan a Nemzeti Színház gálájának bevételét és a Duna TV-be is érkeztek felajánlások a színházunknak. Szerény számítások szerint 100 millióra lenne szükségünk, de ha mindent meg szeretnénk csinálni akkor százötven millióra. A felajánlásokból ennek talán a tizede gyűlhet össze. Számomra nem erről szólt a felhívásunk, illetve elsősorban nem erről. Egy előadásra sem? Nem, a gázra, villanyra, fizetésekre sem elég. Magyarországról érkezik még négy-öt millió. De még ez is kevés. Több kormány részére készítettem részletes tanulmányt, hogy úgy jó ötvenöt millióra lenne szükségünk egy évre a normális működéshez. Ez egy jól menő hazai alternatív színház költségvetése. Igen. Mi ezt az 55 milliót még tudjuk csökkenteni 20 millióval, mert el tudjuk adni az előadásainkat sokfelé. Tehát marad még 35 millió. Három éve egyeztettünk Vas Lajos államtitkárral, azelőtt ugyanúgy a korábbi kormányokkal, s ugyanott tart az ügy. Az istennek nem sikerül ezt elérnem. Mindenki jelzi, fontosak vagyunk, jelentősek, elismertek, de egy hivatalnok sem ad húsz milliót, vagy legalább tizet. Mindig úgy állunk neki a következő évadnak, hogy sohasem tudom, mennyi lesz a költségvetésünk. Nem tudunk tervezni. Idegőrlő ez az állapot. A színészek fizetése még mindig nem éri el a tízezer forintot. Ez azért, hogy csúnyán fejezzem ki magam, elég ciki. Pontosan mennyi most ez az összeg? 8600 Forintnak felel meg. De mindig változik. Romlott a griveny. Néha erősödik. De ez a nevetséges összeg sem érkezik rendszeresen. Nyáron 23 előadásunk lesz Magyarországon, de volt már lengyel turnénk, lesz moszkvai, francia, svéd Ha ezek nem volnának, két perc múlva kiürülne a színház. |
Gyönyörű kisgyerekkel érkezett a felesége oldalán, most is itt szaladgál körülöttünk
És jön a következő, a harmadik, de tavaly a társulatban nyolc gyerek született. Mi vagyunk a legéletképesebb társulat Európában. Ez talán világrekord. Néha van bennem olyan dac, hogy jobb lenne, ha az ukrán állam egy fillért nem adna, mert az legalább tiszta helyzetet teremtene. És akkor átmennénk magánszínházi formába. Ez nagyon fájó érzés. Pár hete nyilatkoztam azt, hogy az, ami most folyik, az a hűtlen kezelés fogalmával azonos. Ez a szellemi javakra is érvényes. Mikor dobná be a törölközőt? Ez már megtörtént egy kicsit azzal is, hogy évente csak két-három produkciót vállalok a srácokkal. Szomorú beismerő vallomás ez. A jövő évtől talán visszatáncolok. Folyamatban van, hogy az Operában lemondok a főrendezői állásomról. Ha nem tudok megegyezni az új vezetéssel, akkor teljesen elmegyek. Én nagyon szeretem az intézményt, úgy érzem, engem is szeretnek. Szívesen rendeznék évente egy darabot az Operában, a többit Beregszászon. Két-három évvel ezelőtt annyira elfáradtam a napi görcsökben, hogy elmenekültem otthonról, de nem tudom végleg otthagyni. Trill Zsolt is elment, de lemondott minden produkciót az Új Színházban és visszajött. Minden patetizmus nélkül mondom, nekünk ez a sorsunk, ez adatott. Csak egy kicsit méltóbb körülményeket kellene teremteniük azoknak, akiknek ez a dolguk, hogy otthon tudjuk szolgálni a közönségünket, és sokat tudjunk utazni, képviselve a színházunkat és a magyar kultúrát. Arra a hevületre emlékszik még, amellyel ezt a színházat elkezdte csinálni? Ha Karithy Frigyes klasszikussá vált novellájára gondol, önhöz miképpen szólna az a haragvó fiatalember? Néha jó szembesülni, néha megijedek az akkori önmagamtól. Az biztos, hogyha nem lett volna annyi naivitás és tapasztalatlanság bennem, akkor megszöktem volna. Ha lett volna valaki, akire komolyan hallgatok, aki komolyan vigyáz rám és megmondja, hogy másutt sokkal egyszerűbb lett volna minden, akkor lehet, hogy nem csináltam volna végig ezt a tíz évet. Bálint Andrásnak volt egy nagyon pontos mondata pár hete a Magyar Narancsban, azt felelte arra a kérdésre, hogy meddig marad még igazgató: ''amíg a tükörbe tudok nézni''. Ez az. Nem tudom, hogy tíz év múlva nem fogunk e szörnyülködni, ha a tükörbe nézünk. Ha jön utánunk két generáció és számon kér bennünket, hogy ti hagytátok, hogy a dolgok eddig zülljenek. Nem fogunk tudni mit mondani. Már én sem tudok. Nem értem, hogy miért pont a kultúrán kell újból és újból spórolni! A politikának óriási felelőssége van ebben, amíg nem rakják helyre az emberek agyában azt, hogy nem azért termelünk többet és jobban, hogy többet zabálhassunk, hanem, primitíven megfogalmazva, minél több kultúrát hozzunk létre, s élvezzük azt. Fotó: Új Színház (Vidnyánszky Attila), Peti Péter (Tóték) |