"Minden embernek szüksége lehet évente legalább egyszer arra, hogy megálljon, és megbékéljen saját magával, sorsával és embertársaival. |
A Fugato 2000-ben alakult, amikor a Városmajori Gimnázium zenész diákjai létrehoztak egy szintetizátorral és dobbal kiegészített 22 tagú szimfonikus zenekart, amely ötvözi a komoly- és könnyűzene, valamint a jazz jellegzetességeit. A kísérleti jelleggel alakult zenekar azóta kinőtte magát, zeneakadémista és konzervatóriumi zenészekkel bővült, és több sikeres koncertet adott Budapesten és vidéken is. Repertoárjukat számos műfaj és stílus színesíti: a szerzemények között éppúgy találunk komolyabb, szimfonikus műveket, mint jazzes, rockos darabokat, középkori stílusgyakorlatokat vagy szintetizátoros fantáziákat. A Periferic Records most jelentette meg Simphonic-art-Rock címmel azt a CD-jét, melyen a Fugato is előadja egyik, közel kilenc perces szerzeményét. |
Fugato Orchestra |
Az After Crying, amely ma már a világ egyik elismert progresszív szimfonikus rockzenekara, hat év után jelentkezik új stúdióalbummal. Időközben megjelent két koncert- (Struggle For Life, Bootleg Symphony) és egy válogatásalbum (Almost Pure Instrumental), és kilépett az együttesből Légrádi Gábor, aki szerepel ugyan a lemezen, de már nem tagja a zenekarnak. Az új énekes Bátky Zoltán, a Stonehenge frontembere. Markáns, magasabb tartományokban mozgó hangja tökéletesen illeszkedik a XXI. századi After Crying világához. A szerzemények jelentős része instrumentális, az énekes tételek angol nyelvűek. Néhány hosszabb-rövidebb pillanat erejéig felcsendül Dvořak 9. szimfóniájának Új Világ tétele, Ravel Bolerója, a King Crimson Easy Money-ja. Az album néhol a Megalázottak és megszomorítottak melankólikus világát idézi, vagy épp a De Profundist. A Show monumentális és eget rengető, beleremeg a test és a lélek; olykor felemelő, olykor nyomasztó, világvégi hangulatot áraszt. A zenekar tagjai létrehozták az Emberek hálóját, vagyis a HUMANET közösséget, valamint szellemiterror-elhárító szervezetét, a Csontbrigádot. Az alakulat elkötelezte magát az emberi kultúra és művészet önerős működtetése mellett a nagytőke és a reklámmédia teljes kizárásával. Lényegében a lemez mondandója is ez. A borítóban található idézetek Gilbert Keith Chestertontól származnak. |
After Crying |
A Holdudvar együttest 1999 nyarán alapította Fellegi Melinda, Sebestyén Miklós és Torda-Molnár Tamás, akik klasszikus tanulmányaik során ismerték meg egymást. Közös céljuk az volt, hogy a klasszikus zenei műveltségre alapozott, de könnyűzenei eszközökkel megkomponált zenéjükkel úgy értelmezzék újra a magyar népi muzsikát, hogy egyértelműen megmutassák a népzene értékeinek örökérvényűségét. 2000-ben csatlakozott a Holdudvarhoz Szendőfi Balázs, aki jellegzetes stílusával meghatározó, jazzes harmóniavilágot teremtett. Az együttes magyar (főleg moldvai és gyimesi) népzene-feldolgozásokat játszik; zenéjük egyszerre autentikus és XXI. századi. A népzenei harmóniavilág és dallammotívumok megszólaltatása olyan hangszerekkel, mint a héthúros basszusgitár vagy a Chapman Stick, igen meghökkentő és újszerű benyomást kelt, ugyanakkor a hagyományosabb instrumentumokkal (népi fúvósok, hegedű) előadott modern, jazzes frázisok legalább ennyire érdekesek. Az együttes elkötelezte magát amellett, hogy az eredeti népdalok dallamát és szövegét változatlan formában közli, így a legelrugaszkodottabb, legszabadabb feldolgozást is alárendeli a népzene eredetiségének. Ez a tisztelet egy mértéktartó stílust eredményezett, amely tökéletesen jellemzi a Holdudvart. |
Holdudvar |
A Periferic Records gondozásában most megjelent Három esztendő című album rendkívül sokszínű, rendkívül változatos zenei anyag, mégis egységes képet nyújtó lemez, amely sajátos módon fogalmazza meg a magyar népzene fontosságát és aktualitását. |