Színház a Bethlenben

Színpad


tudomhogyelsz_holyagcirkusz.jpg
Tudom, hogy élsz
 
Időrendben az első a Hólyagcirkusz Társulat, amely március 28-án a Zenekatasztrófa című előadást játssza: etűdöket Thomas Bernhard szövegekre Szőke Szabolccsal és Rácz Attilával a két művészetromboló zenebohóc szerepében. Végtelenül lecsupaszított ?magány-cirkusz", amely öt mutatványon keresztül őrültek módjára jut el a kifulladásig. Zene és csend, humor és tragikum között egyensúlyoznak Thomas Bernhard monomániás figurái. ?A kultúra egy szemétdomb, amelyen megterem a színház és a zeneművészet, de akkor is szemétdomb, tisztelt uram!"  
 
A Hólyagcirkusz április 4-én újra a Bethlen téren játszik: Bruno Schulz, Amosz Oz, R. M. Rilke művei, Winkler Gazdag Géza emlékiratai, valamint cirkusz- és reklámtörténeti dokumentumok felhasználásával készült Tudom, hogy élsz című előadásukra várják a közönséget. Játék a halállal, háló nélkül.
 
A két zenés színházi előadás közötti hétvégén, március 31-én kerül sor az első színházi premierre a Bethlenben: Martin McDonagh Vaknyugat című előadása Kasvinszki Attila rendezésében.
 
?Ami engem érdekel ebben a műben, az az emberek szituációvakságának, süketségének pontos analizálhatósága a jeleneteken keresztül? például!? ? mondja Kasvinszki Attila, a darab rendezője.
 
Analizálni pedig van mit! A történet két testvérről szól, Valene és Coleman Connorról, akik még a ?létet? is lehazudják. Egyikük megöli a saját apjukat, a másik pedig az örökség fejében hallgat a szándékosságról. De a feszültség szinte elviselhetetlen a házukban, életüket a veszekedés tölti ki. A falu papja megpróbálja megmenteni őket, utat keres a faluban eluralkodni látszó gyilkosság- és öngyilkosság-sorozat megoldására, a lelkek megmentésére. A történetben a mániákusság és az irónia mellett a vonzalom is erőteljes, Kicsilány szerelméért mind a két fivér versenybe száll? A sodró erejű humorral megírt darabban élet és halál, a halál utáni élet a tét.
 
A darab szerzője Martin McDonagh, a kortárs dráma csodagyereke, akit gyakran a színházi világ Tarantinójaként említenek. McDonagh szerzői szándéka is az, hogy a filmekhez hasonlóan könnyen befogadható színműveket alkosson. Csak Shakespeare-nek sikerült a világ drámaírói közül az, ami Martin McDonaghnak is kijutott 1997-ben, hogy egyszerre négy darabját játszották Londonban.