Balogh Robert: Vagon

Színpad

Balogh Robert Schvab evangiliom (2001) és a Schvab legendariom (2004) című könyve irodalmi szenzáció volt. Dávid Zsuzsa rendező, aki olvasta a könyveket, akkor még a Szekszárdi Német Színház igazgatója volt, így különös tekintettel a témára, darabot rendelt a szerzőtől. Időközben Dávid Zsuzsát, a demokratikus jogállamban szokatlan módon elmozdították igazgatói székéből, s bár a munkaügyi bíróságon pert nyert, a színházánál nem dolgozhatott tovább. Mindezek ellenére bíztatta az időközben Örkény István drámaírói ösztöndíjat nyert Balog Robertet, hogy készítsen a Sváb legendáriumból színpadra alkalmas művet.
Balogh Robert, akinek régóta eleven kapcsolatban áll a mai magyar színházzal, belülről ismeri azt, nagyon szorgalmasan dolgozott, s az elkészült változatokat dramaturgokkal, színházi emberekkel olvastatta, s így most a hetedik változat került a Felolvasószínház közönsége elé.

A pécsi Nemzeti Színház társulatából válogatott éles szemmel Dávid Zsuzsa rendező és a szerző, s úgy tűnt, egyes karakterekre sikerült megtalálnia a legmegfelelőbb színészt. Ópapa - Krum Ádám, Ómama - Bódis Irén, Gyerek - Lázár Balázs, Anya - Füsti Molnár Éva, Borbély- Balikó Tamás, Tiszt - Lipics Zsolt, Orvos - Domonyai András volt, a kisebb szerepeket, és az instrukciókat pedig maga a szerző olvasta fel.
Minden bizonnyal egy sikertörténet kezdetének lehettek tanúi, akik részt vettek a Vagon felolvasószínházi előadásán. Manapság, a jelenetezőszínház divatját éljük, ahol a jelenetek lazán kapcsolódnak egymáshoz és csak a rendezői ötletparádé tartja össze a mélyebb gondolatokat, drámai szituációkat nélkülöző szöveget. Ezzel szemben Balogh Robert egy ma is létező történelmi-társadalmi problémát dolgozz fel a modern színház eszközrendszerébe ágyazva. Mert ő is él nagyon helyesen a jelenetezéssel, de a témában szerzett ismeretanyag (svábok kitelepítésének kálváriája) a gazdag írói eszköztárral, filozófiai gondolatokkal párosulva drámai, ugyanakkor groteszk helyzeteket teremt. A szerző mindezt a profán misztériumjáték költői eszközeivel sajátos, kicsit abszurd, kicsit groteszk világba helyezi.
Balog Robert nemcsak egy régmúlt világ nyelvezetét használja, hanem azt költészetté is nemesíti. Vannak benne olyan egymásnak feleselő, balladai motívumokból táplálkozó gyönyörűséges miniatűr monológok, melyek egyértelműen színpadért kiáltanak. Csak egyetlen kiragadott mondat a műből, amelyet megelőz egy frivol, kicsit abszurd szituáció, így figyelmezeti unokáját: "Vigyázz fiam! Belülről vetkőzz le, ha túl akarod élni!'

 
Ezt a darabot be lehet, mi több be kell mutatni - hangzott el a produkciót követő szakmai beszélgetésen. Épp az idei POSzT kínálata bizonyíték arra, hogy mennyire sekélyes a kortárs hazai drámatermés. A Vagon a nemes irodalmi anyagból merítve valódi sorsproblémákat, drámai élethelyzetek a mai színházi formanyelv követelményeinek tökéletesen eleget téve jeleníthető meg.
A Vagonból bármely fővárosi és vidéki színházban születhetne egy olyan előadás, amelyen lehet sírni, nevetni, ahol van katarzis - mert ez nagyon hiányzik a mai magyar színház palettájáról.

Deák Attila