Tizenkét dühös ember

Színpad

 
Függöny helyett fényfüggöny. A plexilapok kémtükörré lesznek. A nézők úgy érzik magukat, mintha valamely kihallgató helyiség egyoldalúan foncsorozott megfigyelésre alkalmas leshelyéről kísérnék figyelemmel a 12 esküdt tárgyalását. A bezártság megszabja az előadás hangerejét, hangnemét. Úgy halljuk Az esküdtek vitája, mintha több évtizedes színházi felvétel rádióközvetítése volna. Távolról, erőteljesen nyomatékosító, masztix-hangon beszélő színészek papolnak. Csak a meleghangú suttogás hiányzik, a fizikai cselekvések halk konferálása: a csokornyakkendős Garas Dezső óvatosan átmegy jobbra, kinyitja az egyik ajtót, elfintorított orráról következtethetünk, szemügyre vette az illemhelyet
 
A szereplők időnként a plexi lapok széléhez mennek, a falba néznek, szemügyre veszik a színházi állatkert másik oldalán ülő indiszkrét vadakat - a nézőket. Nyugodtan, feszültségmentesen szemrevételeznek bennünket, majd visszatérnek New York-i mindennapjukba a bírósági épületben.
Balikó Tamás, a drámai fordulatokat pontosan kidolgozott rendező feláldozta a közvetlenséget a látvány érdekességéért. Szemfogó a színpadkép az első percekben. Hamarosan szigetelőanyagként megköt játszó és néző között. Nemcsak a közönséget hozza kínos kukkoló helyzetbe, mintha tizenkétféle befőttet szemlélne hatalmas dunsztosüvegben, a színészeket is eltávolítja közönségétől. Nincs közvetlen kapcsolat. Visszajelzés. Egyetértés, vagy eltávolodás. A támadt távolságot szinkronrutinnal igyekeznek átjátszani. Néha egy kuruc kori dráma zajosságával.
 
Stohl András (7. esküdt) hangrohamokat kap. Szarvas József (10. esküdt) lyukat próbál a falba beszélni. Sinkó László (3. esküdt) vérmérsékletét felpörgeti, belső bizonytalanságát elfedő, mindenkit letorkoló fölényeskedését túlfokozza. Vérfagyasztó súllyal járja körül a tárgyalótermet. Oda se pillant valakire, az mégis megszeppenten engedelmeskedik. Sinkónak igazi a színpadi súlya. Ezért is fölöslegesen könyököl rá a játékra. Nagyvonalúbban elengedhetné néha a gyeplőt.
 
Garas Dezső kényelmesen belebúvik a 9. esküdt jellemébe. Élvezettel részletezi játékában a jóindulatú, eszes, méltányos polgárt. Schmied Zoltán (2. esküdt) logikusan fölépített szerepét finoman visszahúzott eszközökkel érvényesíti. Kaszás Attila 4. esküdtje szabatos, fegyelmezett karakteralakítás. Spindler Béla élénk ecsetvonásokkal rakja színre a civilben szobafestő 6. esküdt alakját. Trokán Péter (1. esküdt) becsülettel vigyáz a formákra és a tisztességes lebonyolításra. Hevér Gábor (5. esküdt) hitelesíti pálfordulását. Csankó Zoltán (11. esküdt) a megtestesült tisztesség. Bródy Norbert (12. esküdt) pontos alakítását parányit túlszínezi. Horváth Ákos törvényszolgája szikáran tárgyszerű.
 
A 8. esküdt: Kulka János. Az ő kételkedése indítja el a cselekményt. Kulka biztonsággal bizonytalan ítéleteiben. Megfontoltan gondolkodik a színpadon. Szélesebb gesztikus vagy hangbéli kilengések nélkül egyre makacsabbul keresi az igazságot.
A demokrácia nyűgös, munkaigényes, nehézkesen működik, de a rossz lehetőségek között a legélhetőbb.
 
Reginald Rose

Tizenkét dühös ember

Bemutató: 2006. április 1. 19.00 óra, stúdiószínpad

1. esküdt Trokán Péter
2. esküdt Schmied Zoltán
3. esküdt Sinkó László
4. esküdt Kaszás Attila
5. esküdt Hevér Gábor
6. esküdt Spindler Béla
7. esküdt Stohl András
8. esküdt Kulka János
9. esküdt Garas Dezső
10. esküdt Szarvas József
11. esküdt Csankó Zoltán
12. esküdt Bródy Norbert
Törvényszolga Horváth Ákos

Díszlettervező: Horesnyi Balázs
Jelmeztervező: Pilinyi Márta
Fordította, dramaturg: Hamvai Kornél
Súgó: Kónya Gabi
Ügyelő: Kormányosi Miklós
A rendező munkatársa: Szabó Szilvia

Rendező: Balikó Tamás