Vörös és kék tüzek - Benkő Marianne képei Heffter Daniella terei

Színpad

A POSzT 2005 - OFF , vagy más néven Országos Fesztiválmelleti Fesztivál programjában hirdették meg Benkő Marianne képei és Heffter Daniella terei című kiállítást.
A Martyn Galéria ha nem is ideális kiállító helyiség, de a művészeknek lehetőségük van nagy számban, akár életművük jelentős szakaszait is bemutatni. A két művész képeit első nekifutásra megszemlélve, hiába kerestünk a galériában róluk valamiféle szakmai életrajzot, netán katalógust, vagy akár csak egy fényképfelvételt - semmit sem nem találtunk. De az sem derült ki, hogy a két kiállítónak akár Pécshez, akár a POSzT-hoz, vagy akár a színházi világhoz valami közük is lenne. Akkor miért ők kaptak lehetőséget a bemutatkozásra? Netán nem akadt színházhoz ezer szállal kötődő díszlet és jelmeztervező, képzőművész, fotóművész, aki bemutathatta volna tevékenységének legszebb darabjait?
 
 
 
Heffter Daniella a textilesek körében jó ideje divatos pathwork technikával készítette képeit. A foltmunkák a textilen még csak-csak mutatnak, de papír képeken való alkalmazásuk igazán már csak kézügyesség és fantázia kérdése, és semmiképpen nem kell hozzá művészi elhívatottság, vagy hitvallás. Mindezt mint gyakorló nagyapa bátran állíthatom: hogy négy kis unokám a számítógépes grafika együttes alkalmazásával fantasztikus "alkotásokra" képes. Ők viszont még véletlenül sem nevezik a játékból és szórakozásból készült "kis dolgaikat" művészi munkáknak.
 
 
Bizonyára Benkő Marianne képei alapján kapta a kiállítás a "vörös és a kék tüzek" címet, mert az ő festményeinek többségén ez a két szín uralkodik. Vastagon felkent olajfestékkel nem sokat bajlódott, a spakni technikát pedig végképp nem ismeri. Képeit húsz esztendővel ezelőtt a sokat szidott képcsarnoki galéria zsűrije néhányszor biztos visszautasította volna. Néhány "enteriőr" képe, aminek kompozíciója bár nem saját találmány, de jó messziről nézve még tetszetős is lehetne. Csakhogy sehol nincs helyén a fény és az árnyék, egy helyütt pedig a mennyezetgerenda arannyal van behúzva. Bizonyára, mert az mostanában (nem a valóságban), hanem csak egyes képeken oly divatos.

Fotó: Peti Péter