A fiatal társulat ismét egy aktuális, ?igazmagyar? témát dolgoz fel Romantika című abszurd drámájával. A jórészt amatőr szereplőkkel készülő előadás - melyet megelőzött egy nyári alkotótábor Zalamerenyén - elsődleges célja a harsány felszín mögött tompán megbúvó sztereotípiák megdöntögetése. Ki, tudja, tán lesz annyi bátorság a fiatal csapatban, hogy sikerül nekik egy szegényszínház lehetőségeivel csillogó képekben elmesélni azt, amiről mindenki tud ebben az országban, mégsem tesz ellene semmit.
|
Az előadás apropója nem egy szűkebb színházszakmai kör megszólítása, nem is politikai-társadalmi kritika színpadi felhangosítása, még csak szociológiai kutatás összegzése sem egy dráma álcájába megbújtatva, a cél ennél sokkal egyszerűbb: a Fészek Színház, mint közösség találkozása a közönséggel. Gondolatok, vélemények ütköztetése, a hétköznapok állandóságában jelenlevő áltudományos paradigmák felülvizsgálata vagy megerősítése, s a színház, mint színtér (ki)használása: érték, munka, szórakoz(tat)ás - ilyenek foglalkoztatják az alkotókat.
A Romantika egy búbánatos cigánymese egy nem túl bonyolult történettel: a muzsikus cigányember megalkuszik az Ördöggel egy csudálatos hegedűre, s eladja neki egyszem lányát. Letelik a tizennyolc év, s a patás jön a jussáért. A muzsikus cigányember s felesége sírnak-rínak, az Ördög meg elviszi a lányt.
Itt lenne vége! Ha az élet nem kopogtatna be a fikció kapuján, s nem lépnének be a mesébe a hétköznapok. A muzsikus a VIII. kerület egyik bérházának udvarán búslakodik élete párjával, odajár a sarki rendőr, a körzet papja, az Ördög öreganyja, a szomszéd cigányasszony, a maffiózó fia, de még a cigányember anyósa is! S megérkezik a debreceni jogász növendék, Igaz Antal, aki csúnyán beleszeret az elárusított (három nap híján) 18 esztendős cigánylányba, Kisgizába. Szerelem, cigány-magyar-indián hármasegység, párterápia, misztikum, puskások, eltitkolt hegedű, mobilrendőr, pálinka, körömlakk, élet és halál. Röviden ennyi a kibővített mese. A meseszerű valóság.
(Forrás és fotó: Fészek Színház)