A gyerekeket is bevonják a játékba a Jókai Színházban

Színpad

?Hetvenhét az hetvenhét.? - énekli a kobold, de nem annyira egyszerű igazság ez, mint amilyennek elsőre feltűnik. Ha egy király hetvenhét éves, akkor számolnia kell azzal, hogy a koronáját valamelyik utódjára kell hagynia. De hogyan döntsön Marlon király kedves fiai között? Próbára küldi a három legényt, derüljön ki, melyikük a legalkalmasabb az utódlásra: Parszifál, az erős, Kurzivál, az okos, vagy az együgyűcske, de jószívű Boldizsár? Az előadás különlegessége, hogy nagy szerephez jut benne az interaktivitás: a gyerekek oroszlánnak, rókának, nyuszinak öltözve vehetnek részt a színpadon folyó eseményekben.
 
 

?Változik a világ, változik a közönség, a színház kénytelen új utakat keresni. Ennek egyik módja, hogy bevonjuk a gyerekeket a játékba. Az, hogy belecsöppennek az előadásba, mozgósítja őket és érdekesebbé teszi számukra az előadást. Nem kötelező, de ha megtesszük ? és indokoltan tesszük meg ?, akkor nagyon izgalmas lehet. Ezt az előadást már a Merlin Színházban és Szombathelyen, a Weöres Sándor Színházban is bemutattuk, s azt tapasztaltuk, hogy a nagy örömmel vettek részt a játékban. Azok is sokkal intenzívebben élték át a mesét, akik nem mennek fel a színpadra. Az ármány nehéz helyzetbe hozza a királyfiakat, ami lázba hozza az egész nézőteret: a gyerekek beleordítanak, tanácsokat adnak, tehát azok is mozgósítva vannak, akik nem játszanak szerepet.? ? mondta el a rendező, Jordán Tamás, akivel a békéscsabai előadásról beszélgettünk.

 
Miben más ez a Hetvenhét az előzőekhez képest?
Mások a jelmezek (Petrovszki Árpád ? TS), más a díszlet (Gnandt János ?TS), a koreográfia (Kerekes Judit ? TS), mások a szereplők. Rengeteg új ötlet került bele az előadásba, ami korábban nem volt, és most színesíti a játékot. Nekem nagyon tetszik ez a csapat.
 
Fiatalokkal is dolgozott ebben a darabban. A rendezés mellett tanította is őket?
Sokat tanítottam különböző helyeken, például a Színművészeti Egyetemen is.  Most nem állt rendelkezésünkre elegendő idő ahhoz, hogy egy kurzusnak tekinthessük ezt az időszakot, azonban igyekeztem általános érvényű dolgokat is mondani a fiataloknak. Volt benne pedagógia.
 
Ön színházigazgatóként strukturáltabban átlátja egy színház működését. Mi a véleménye a Békéscsabai Jókai Színházról?
Nagyon jó. Fekete Péter kiváló szervező. Már a Merlinben együtt dolgoztunk, az akkori Hetvenhét előadásban munkatársként is részt vett. Én azt gondolom, hogy talán nincs is jobb szervező személyisége a magyar színházi életnek. A Nemzeti Színházban is dolgoztunk együtt, ott a megyejárásokat bonyolította. Le a kalappal előtte, teljesen kézben tartja ezt a színházat, minden a helyén van.
 
(Forrás: Tari Sarolta - Békéscsabai Jókai Színház)
(Fotó: Ignácz Bence)