|
Juronics Tamás művészeti vezető szerint Imre Zoltán öröksége csaknem negyedszázadon át kísérte a társulat munkáját. ?Olyan alapokat rakott le az alatt a hat év alatt, míg ő volt a Szegedi Balett vezetője, melyekből a következő tizenkilenc év stabilan tudott építkezni. Az a szellemi hagyaték, gondolkodásmód, nyitottság, élet- és alkotási forma belénk ivódott, épült, és ezáltal sokkal stabilabban és erősebben tudtunk nekivágni az útnak? ? fogalmazott.
Az emlékezés jegyében a Giovanni Pergolesi Stabat Materére készült koreográfiát újítják fel, ez egykor a koreográfus-táncos legsikeresebb és legemlékezetesebb darabja volt. Az új előadás az egykori produkció elemeit és szellemiségét is felidézi.
A huszonöt éves Szegedi Kortárs Balett az ünnep évében két bemutatóval várja a közönséget. A Stabat Mater mellett az alig két hete futó Diótörő került idén színre. Juronics Tamás szerint a darab a jövő záloga, hiszen ha azzal a fiatal nemzedékkel, amelynek az előadás szól, megszerettetik a táncot, akkor ismét kinevelhető a következő huszonöt év stabil, táncszerető közönsége.
A hatvanas évek elején az Állami Balettintézetben végzett fiatalok szerződtek a szegedi színházhoz, köztük a tehetséges, koreográfusi vénával is rendelkező Imre Zoltán. A vendégkoreográfusok munkáit fokozatosan az ő szerzői balettjei váltották fel, melyek a klasszikus balett hagyományait új, ötletgazdag formanyelvvel ötvözték. Imre Zoltán a hetvenes évek elejétől számos európai társulat vezető táncosa és koreográfusa lett, ?disszidensként? nem térhetett haza csak a nyolcvanas években. Távozása után a szegedi balett lassan elsorvadt.
Az 1986-ra újjáépített színházban felálló harminckét tagú együttes, a Szegedi Balett művészeti tanácsadója a Londonban élő Imre Zoltán lett. Ő hamarosan átvette a szellemi irányítást, majd az együttes vezetését is. Ennek hatására Szegeden eddig ismeretlen, új mozdulatvilág, új táncstílus jelent meg a kilencvenes évek elején alkotott Imre-balettekben, az Asszonyszerelem-asszonysors, a Démon, a Stabat Mater vagy a Médium előadásain. A Szegedi Balett együttesében olyan jelentős táncos egyéniségek bontakoztak ki, mint Pataki András, Juronics Tamás, Prepeliczai Annamária, Bodor Johanna, Péntek Kata, Zarnóczai Gizella, Kalmár Attila vagy Sárközi Attila.
1993-ban Imre Zoltán elhagyta a várost, 1997-ben elhunyt. Távozása után Szegedi Kortárs Balett néven alakult újjá az együttes, amely 1993 óta Pataki András igazgatásával és Juronics Tamás művészeti vezetésével működik.