5. L1 Kortárs Tánc Fesztivál

Színpad

5. L1 Kortárs Tánc Fesztivál

Az L1 Független Táncművészek Társulása rendezésében

2006. március 13-18. (MU Színház, L1 Táncművek, R-klub)

Nyolc évvel ezelőtt alakult egy társulás, amely mára hét független, fiatal táncos-koreográfus (Berger Gyula, Gál Eszter, Hargitay Ákos, Ladjánszki Márta, Mészöly Andrea, Michaela Pein, Szabó Réka) alkotóközösségévé vált. Hat új előadás kerül bemutatásra az ötödik alkalommal megrendezett L1 Kortárs Tánc Fesztiválon.

Rád is számítunk, hiszen:

Az eddigi négy fesztiválon sem okoztunk csalódást nézőinknek: az L1-es előadások mellett, mint minden évben, idén is megrendezésre kerül a nemzetközi nap, workshopok-at szervezünk és az utolsó estén fergeteges záró bulival búcsúzunk.

Három helyszínen történik az esemény. Kettő a régi: a fesztiválnak minden évben otthont adó MU Színház és 'otthonunk', az L1 Táncművek, valamint újonnan az R-klub!

Egy szó mint száz:5. L1 Kortárs Tánc Fesztivál, 2006. március 13-18.

ELŐADÁSOK A MU SZÍNHÁZBAN:

március 14. kedd 20 óra

Nemzetközi Nap

Frans Poelstra (NL): Zaubert

Frans Poelstra Robert Steijn dramaturg közreműködésével létrehozott, Zaubert című darabját mutatja be. Fő kérdése: Vajon mennyire vagyunk képesek megosztani gondolatainkat a közönséggel, különösen, ha kételyeink vannak a "művészetcsinálás"-t illetően is.

Frans Poelstra leheveredik a pszichoanalitikus díványára és feltárja előttünk sajátos gondolkodásmódját, ami vészjóslóan köröz egy olyan nullpont körül, ahonnan nincs többé visszatérés.

Eközben még arra is vállalkozik, hogy egy rendkívül szuk mezsgyén improvizáljon ? nekünk mégiscsak varázslatos pillanatokat szerezve.

"Manapság, amikor annyit hallani a táncban improvizációról, még többet a ?real-time kompozíció?-ról meg arról, hogy ?ott lenni a pillanatban?, -mintha csak ez volna a profi improvizációs előadás kulcsa-, én olyan boldog volnék, ha valahogy tudnék csinálni egy ?unreal-time kompozíciós? darabot, és nem ott lenni a pillanatban."

Gyerekkorában Frans Poelstra több időt töltött azzal, hogy az amszterdami csatornák vizét bámulta, mint amennyit iskolában töltött, így aztán diplomája azóta sincs, viszont nem felejtette el az álmait! Arról álmodott, hogy ő lesz a soron következő Jimi Hendrix, de mivel speciel a gitározásban semmiféle tehetséget nem árult el, úgy döntött, színházban fog dolgozni, lévén ez az a hely, ahol professzionálisan lehet álmodozni.

Számára az előadó művészet annyit jelent, hogy az ember nyitva tartja a csatornáit, hogy gondolkodni tudjon, képes legyen meghallani a másikat, és tovább álmodni anélkül, hogy bármiféle felelősséget vállalna a formáért, a szerkezetért és az ennek nyomán megszülető értelmezésekért.

Előadóként nem kevesebb a célja, mint áttáncolni a gondolatok és asszociációk által létrehozható összes lehetséges virtuális valóságon.

Frans Poelstra több ízben dolgozott együtt olyan művészekkel, mint Mark Tompkins, Vera Montero, Sasha Walz és Benoit Lachambre.

Néhány éve állandó alkotótársa a holland dramaturg és előadóművész Robert Steijn.

Jelenleg legutóbbi közös alkotásukkal turnéznak, melynek címe: ?Frans Poelstra, a dramaturgja és Bach?.

március 16. csütörtök 20 óra

BEMUTATÓ

Berger Gyula: Bíbor sivatag

koreográfus: Berger Gyula

tánc: Ladjánszki Márta, Berger Gyula

zeneszerző, látványtervező: Árvai György

kosztümtervező: Pillangó

fotó: Jedlicska Márton

"Találkoztunk, férfi és no, no és férfi, gondolat, eszme, kíváncsiság és tér-ido. Együtt repülünk, s testünk a zuhanás közben fedezi fel a mellette lévot, és kapaszkodunk vég nélkül az egyetlennek hitt fonálba. Nem történet ez, mi szavakkal elmondható. Inkább egymás körüli kergetozés, figyelés és a másik adta jelek kitapogatása, hogy jobban értsük egymást, s megtaláljuk önmagunkat."

Támogatók:

NKÖM, NKA Táncművészeti Kollégium, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, Marland Kft., Habahall Kft., www.tancelet.hu, www.szinhaz.hu, L1 FÜGGETLEN TÁNCMŰVÉSZEK TÁRSULÁSA

Március 18. szombat 20 óra

BEMUTATÓ

zárónap

Hargitay Ákos: Karton

Ágoston Béla / Zuboly koncert

Company Two in One: Karton / Carto(O)n

urbánus koreográfia három táncosra és 23 dobozra

Tér: Hargitay Ákos

Koreográfia és rendezés: Hargitay Ákos

Előadók/koreográfia: Gábor Júlia, Györke Tímea, Lengyel Kata szerepét táncolja N/N.

Zene, élőben: Ágoston Béla / Zuboly

Alapvetően egy absztrakt táncdarabról lenne szó, amelynek irodalmi alapja a következő mondat: "Egy halott az aluljáróban, százezer ember észre sem vette" (részlet Aba Kobo: A Dobozember c. könyvéből). Nincs történet "csak" mozgás-szituációk, valamint talált karton dobozok különböző méretekben, melyek a szereplők számára életterek is egyben. Meghatározó a dobozok által uralt tér és a kíváló zene, mely élőben csendül fel. A többit a nézőkre bíznánk?

Köszönet Fehér Lászlónak és Kopeczny Katának a darab kísérleteiben való közreműködésért.

Támogatók: NKA, NKÖM, L1 Független Táncművészek Társulása

2006. március 18-án az 5. L1 Kortárs Táncfesztivál záró napján játszik a ZUBOLY

Tagok:

ˇ Benke Félix: szájharmonika, falevél, dob, doromb, ének

ˇ M.C. Busa: rap, beatbox, ének

ˇ Hock Ernő: bőgő, ének

ˇ Ágoston Béla: szaxofon, duda, dorombének, ének

Stílusuk: BROKEN ETNO - hiszen a break-dance és a népzene keveréke. Mix vagyis keverék. Busa István a szájával utánozza a gépek által létre hozott hangokat, szkreccsel, több szólamban üti a ritmust a nyelvével, a fogával, az ajkával, a tüdejével egyszóval hangképző szerveivel.

Benke Félix szájharmonikán és falevélen játszott dallamai Moldvából érkeztek és virtuóz hangszerkezelése beemeli őt a népművészet ifjú mesterei közé. Hock Ernő nagybőgőjátéka biztos alapot jelent az ezt a szférát tágítani szerető Ágoston Bélának, aki dorombénekével, szaxofonhangjaival, dudájával összehangolja a csapat játékát, mely pereg mint zuboly a szövőszékben miközben készül az új anyag...

Ez a zene csak egy kis sziget a világzenei kavalkádban. Ez a sziget egy olyan törésvonal mentén jött létre, melynek nagy tűzhányói már békésen pihennek a fantázia óceánjában, vízből kilátszó csúcsaikra pedig megérkeznek a turisták.

Vagy mi költözünk be a széksorok közé, vagy a közönség jön a színpadra - szoktam mondani magamban játék előtt és egyszerre csak megszűnik az idő - zenélünk.

Néhány darab eljátszása után mindig válaszút elé állítjuk a közönséget: - A régebbi számainkból játsszunk vagy inkább a kísérletezős darabokból mutassunk be néhányat? az etno-jazz, a népzenéből táplálkozó free-jazz vagy világzene stílust követjük, de nem is ez a lényeg! Nem örülnénk annak, ha stílus-skatulyákba szorítanának minket. Mindegyik szerzeményben fellelhetők azok a motívumok, melyek alapján bármelyik kategóriába be lehetne sorolni a számokat. Mondok egy példát is, mi szerint a népdal az etnikumon túl az adatközlőhöz, a klasszikus zenei mű a szerzőhöz kötődik, a mi zenénk hallatán a Zuboly "ugrik be" a hallgatónak. Számaink nem lezárt zenei anyagok, az előadások, a közönség reagálása alakíthatnak a végső hangzáson.

TÁNCBESZÉD

Az előadások után az alkotók és előadók egy beszélgetésre invitálják a nézőket. A beszélgetés az aznapi előadásból indul ki, de remélhetőleg messze elkalandozik majd tőle. Szeretnénk, ha a nézők mernék venni a bátorságot, hogy magukhoz vegyék a szót. Mi megmutatjuk, mi foglalkoztat minket, és kíváncsiak vagyunk, mi foglalkoztatja a nézőt.

A beszélgetések moderátora Péter Petra.

MU Színház - Budapest, XI. ker. Korösy J. u. 17.Telefon: 466-4627

L1 Táncmuvek - Budapest, IX. ker. Soroksári út 164. Telefon: 358-1005

R-klub - XI. ker. Muegyetem Rakpart 7-9. Telefon: 463-3733