Át az erdőn

Színpad

 

Vajon miért izgatja annyira a gyerekeket-felnőtteket egyaránt, hogy Piroska magányosan bolyong az erdőben, nyomában a farkassal? A Piroska és a farkas a pszichológusok kedvenc tanmeséje, hiszen számtalan módon értelmezhető, vegyünk csak két teljesen eltérő elemzést!

 
Bruno Bettelheim népszerű művében, A mese bűvöletében például úgy véli, hogy Piroska már tűzpiros öltözékével kihívja maga ellen a sorsot, tudattalanul provokálva a farkast, ennek oka pedig szerinte a serdülő lányban felerősödő ödipális késztetés. Ebben az esetben viszont szükségeltetik egy apafigura is, Bettelheim rögtön kettőt is talál, a farkast és a vadászt. Szerinte mindkét alak a férfi ellentmondásos természetét mutatja meg, a farkas a csábító-pusztító, a vadász a védelmező oldalt, Piroskának pedig szüksége van arra, hogy megismerje mindkettőt, még akkor is, ha ezáltal végleg kisétál a gyermekkorból.
 

Eric Berne saját módszerével, a tranzakció-analízissel áll neki kibogozni a mese szálait a Sorskönyvben: ő még kacifántosabb eredményekre jut, oly módon, hogy arra biztatja olvasóját: objektíven, "marslakóként" vizsgálja meg vele együtt a mesét. Berne látlelete a következő: az egyedülálló anya feltehetően szabadságra vágyik, és nem bánná, ha véletlenül elvesztené a lányát, különben miért küldené az erdőbe egyedül, és mellesleg szívesen megszabadulna a beteg nagymamától is, hiszen ellenkező esetben már magához vette volna. A nagymama azért hagyja nyitva az ajtót, mert alig várja, hogy valami izgalmas történjen végre, Piroska pedig direkt hergeli a farkast azáltal, hogy gondosan tudatja vele, hova tart éppen. A farkas csupán egy csapdába esett, nárcisztikus hólyag, akit Piroska ügyesen irányít, a vadász pedig a megmentő szerepében tetszelgő stréber.

 

Hogy Goda Gáborék kettős premierjén a klasszikus figurák milyen színben tűnnek majd fel a színpadon, még titok, de az azért várható, hogy a vadász nem lesz olyan nagyon makulátlan, ellenben a farkas feltehetően némi rehabilitáción esik majd át. A gyerekeknek szóló Artus-verzióban Piroska a gólyalábakon álló Varázserdőben hét csavargó-farkassal találkozik, zsonglőrökkel, akrobatákkal, bohócokkal, akik nem akarják bántani, hanem szeretnék elbűvölni a rejtélyes területre tévedt vándort. A felnőtteknek szóló előadás a gyermek- és felnőttkor határán álló Piroska szexualitással kapcsolatos érdeklődését és szorongását járja körül.

 
Ismerve az Artusra jellemző műfaji nyitottságot, nem meglepő, hogy az opera, a cirkusz, a tánc és a színház elemei keverednek majd mindkét előadásban. Az alkotók listája azonos: a zeneszerző Márkos Albert, Árvai György a díszlettervező, a szövegeket Goda Gábor és Ágens írta, a videókat Bodóczky Antal és Ernst Süss készítette, a szereplők: Ágens, Bakó Tamás, Csapó József, Erdei Gergő, Fábián Márton, Fekete Dávid, Gergely Attila, Gold Bea, Józsa Bambi Zoltán, Kis Gergely, Korompai András, Magyarkuti Gergő, Méhes Csaba, Réti Anna, Rumi László, Szász Dániel, Téri Gáspár, Turai Bálint és Zambrzycki Ádám.