Nemzeti, karakter, táncos

Színpad


HarangozoGyula_1927erettsegi.jpg
Harangozó Gyula érettségi tablóképe 1927-ből

Nagy út, igazi diadalmenet a Liszt Ferenc téri gangos, bérházi udvar alkalmi gyerekszínházasdijától Bartók atyai, pártoló barátságáig, az operaházi, majd nemzetközi diadalmenetig, aztán az 1970-es, bolognai táncosi búcsúig. Harangozó tizennyolc évesen, 1926-ban már a dalszínházi társulat tagja, táncosi kiugrását két évvel későbbre teszik, mikor a betanító-balettmester, Gaubier Albert őt bízta meg a de Falla műre komponált A háromszögletű kalap Kormányzó-szerepével.

 
"...minden előadóművész esetében döntő a született tehetség. Ami nem adható és nem kapható, de amit kiművelni lehet, és minden ágazatban kell is. Az előadóművészetek mindegyikének van ugyanis szakmai-mesterségbeli része, ami nélkül a magas színvonalú előadás, a hivatásos tevékenység nem jöhet létre, nem is folytatható. Hangsúlyosan érvényes ez a hivatásos, különösképpen a klasszikus balett-táncosra, aki az akadémikus iskola (általában gyermekkortól kezdődő) elsajátítása nélkül nem válhat táncossá, művésszé. Ilyesmi csak a legritkább esetben és legfeljebb a karaktertáncos szerepkörben volt lehetséges" - írta Körtvélyes Géza a Szúdy Eszter szerkesztette Harangozó Gyula emlékkönyvben publikált tanulmányában. Ilyen, ritka csoda volt e nagytehetségű fiatalember, aki kivételes odaadással figyelt, kutatott, kérdezett, képezte magát sokféle síkon és helyszínen úgy, hogy eredetileg nem készült táncosnak, de az lett, méghozzá halhatatlan.
 

harangozogyula_1930.jpg
Harangozó Gyula (1930)

Harangozó előadói zsenijét már huszonéves fejjel megannyi szerepben (köztük számos saját műben) bizonyította. 1936-ban debütált koreográfusként (Csárdajelenet): majd gyors egymásutánban hozta létre igényes, a hazai balett-hagyományokat eleganciával és friss szemléletmóddal újraértelmező, modern műveit, mint a Polovec táncokat, a Francia salátát, a Rómeó és Júliát, majd A fából faragott királyfit. Mindezeket mindössze négy év alatt úgy, hogy közben Firenzébe és Milanóba is meghívták betanítani. Harangozó kora legkiválóbb társművészeivel kereste a kapcsolatot: Fülöp Zoltán díszlettervezővel és Márk Tivadar jelmeztervezővel remekművek sorát hozta létre. Igazi reneszánsz ember volt, kiváló zeneérzékkel és -értéssel, tehetséges festő - páratlan élményt jelent belelapozni az egy-egy oldalt leszámítva máig publikálatlan, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Táncarchívumában őrzött vázlatfüzeteibe, melyekben remekmívű skiccek, finom tusrajzok százai sorakoznak a szöveg mellett.

 
Lehetetlen itt méltatni Harangozó valamennyi munkáját: korszakot jelentő huszonnégy év alatt harmincnál is több koreográfiát alkotott. Történeti jelentőségű művei közt, a felsoroltakon túl ott a Nílusi legenda és a Háromszögletű kalap, a Furfangos diákok és a Keszkenő, a Coppélia, a Lúdas Matyi. Két örökbecsű művének felújításával most azok is találkozhatnak a színpadon, akik koruknál fogva nem ismerhették a hosszú évek óta nem játszott Harangozó művészetét.
 
A csodálatos mandarin 1956-os, ún. "második Harangozó-változata" a XX. századi magyar táncművészet talán legnagyobb hatású alkotása. A bartóki opus magnum színrehozatala viszontagságos történetének óriási irodalma van. Az 1919-re befejezett táncjátékot 1926-ban, Kölnben, egy évre rá Prágában mutatták be. Első magyar koreográfusa Milloss Aurél volt, ki 1942-ben, a Milanói Scalában vitte színre az alkotást, Ferencsik János vezényletével.
Budapesten először Márkus László rendezésében, Brada Ede koreográfiájával kísérelték meg bemutatását, a címszerepben Harangozóval - a mű "erkölcstelensége" miatt botrány tört ki, a bemutatót "elhalasztották".
 

HarangozoGyula3.jpg
A csodálatos mandarin (1956)

1941-ben Harangozó már koreográfusként vágott bele a munkálatokba: bemutatóját a kulturális hatalom ismét meghiúsította. Az Operában végül 1945-ben, alig két hónappal Bartók halálát követően került színpadra, Harangozó koreográfiájával: cselekményét "megszelídítették", helyszínét meghamisították. A táncalkotó azonban nem nyughatott: amint a (kultúr)politikai jégpáncél olvadásnak indult, újból nekifutott, s 1956 júniusában végre közönség elé kerülhetett a remekmű, minden porcikájában hitelesen. E változat látható majd az operai esten. Az egykor Lakatos Gabriella által, legendás erővel megformált szerepet, A lányt Bacskai Ildikó táncolja. Az öreg gavallér bőrébe, kit Harangozó tizennégy évig alakított, Merlo P. Andrea bújik. A címszerepet, minden idők talán legjelentősebb magyar táncszerepét többek közt (a Második Harangozó-verzió mandarinjait tekintve) Vashegyi Ernő, Fülöp Viktor és Róna Viktor nyomdokain Bajári Levente alakítja. A fiú (kinek alakja Forgách Józseffel forrott össze) figuráját Kerényi Miklós Dávid eleveníti meg. A három csavargó (megjelenítőik közt Eck Imrét és Seregi Lászlót is sorolhatjuk) Komarov Alexandr, Nagyszentpéteri Miklós és Hommer Csaba alakjában lép elénk.

 
A Térzene című könnyed, elbűvölő, látványos táncjátékot 1948-ban mutatta be a Magyar Állami Operaház. A Johann Strauss szerzeményeire (azokat összeállította és részben hangszerelte: Kenessey Jenő) született Harangozó-művet legutóbb 1999-ben újította fel az Operabalett. A bécsi Práter vidám forgatagában játszódó, groteszk elemekkel tarkított, szerelmi szálra felfűzött történet a koreográfus egyik legnépszerűbb alkotása lett. Egyik szerepében (A mecénás) Harangozó ismételten megcsillogtatta üde humorát, kiváló karakterábrázoló, parodista tehetségét. A felújításban szerepét Balogh Béla táncolja, aki a 19-i esten a Harangozó-Emlékgyűrűt veheti át. Társai: Az ifjú költő szerepében Kun Attila, A fiatal lányt megformáló Boros Ildikó, Liebich Roland mint Tamburmajor, Popova Aleszja A primadonna, Nagyszentpéteri Miklós A gigerli és Sárközi Gyula A rendőr szerepében.