Asztalos Zsolt állíthat ki a Velencei Biennálé magyar pavilonjában

Képző

Gulyás Gábor nemzeti biztos október 1-jén hirdette meg az 55. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás magyar pavilonjában rendezendő kiállítás megvalósítására kiírt pályázatot. A december 2-ai beadási határidőig tizenkilenc érvényes pályamű érkezett be; korábban soha ennyi művész nem vett még részt a világ egyik legjelentősebb nemzetközi seregszemléjének tartott biennále magyar részvételére kiírt pályázaton.
 
A pályázók (Asztalos Zsolt mellett):
Benedek József: Folyamatok és dimenziók
Block Csoport: Folyékony látomás (kurátor Jozef Cseres)
Bujdosó Attila, Csík-Kovács Zoltán, Jop Japenga és Sipos Melinda: Levegő-projekt
Czibor Éva: Cím nélkül
feLugossy László: Vezethetetlen (kurátor Beöthy Balázs)
Halász András és Károlyi Zsigmond: Két festő
Jónák Tamás: Cím nélkül
Kokesch Ádám: Modul (kurátor Fenyvesi Áron)
Koronczi Endre: Dal a meghiúsuláshoz (kurátor Frazon Zsófia)
Kulinyi István: Egy város lenyomatai (kurátor Kiss Mónika)
Elisabeth Ledersberger-Lehoczky: Quo vadis
Janos Schaab Molnar: isujets
Ősz Gábor: A kép terminológiája (kurátor Marc-Oliver Wahler)
Reigl Judit: Ikarosz álma (főkurátor Germain Viatte, társkurátorok Makláry Kálmán és Jean-Jaques Salgon)
Szombathy Bálint, Minyó Szert Károly, Robitz Anikó és Szemző Tibor: Fotószuprematisták
Tamás Klára: Monumentális idők (kurátor Miskolczi Tibor)
Tasnádi József: A nagy pillanat (kurátor Farkas Viola)
Várnai Gyula: Sötét anyag (kurátor Hornyik Sándor).
 

A zsűri a pályaművek közül Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel című pályaművét értékelte a legjobbnak.

A zsűri véleménye szerint Asztalos Zsolt következetesen végiggondolt és a végletekig lecsupaszított, de éppen így líraian emlékezetes projektje egyaránt kapcsolódik hazai és nemzetközi kontextusokhoz. Mivel a tervezett kiállítás formai és bölcseleti kérdéseket egyaránt több síkon jelenít meg, a biennále nagyközönsége számára is befogadhatóvá és érthetővé teszi a témáját.
Mint a bírálók kiemelték: ?az I. világháború óta szerencsésen megtalált különböző bombák, lövedékek, gránátok (amelyek abszurd módon ?szemre tetszetősek?, önmagukban design tárgyak) egy ?hiba? folytán selejtessé váltak, mintegy megtagadták a sorsukat. (A fel nem robbant bombák lelőhelyeit mind magyar, mind világtérképen megtekinthetik majd a látogatók.) Ezzel emberek életét ?mentették? meg, miközben jelenvalóságuk, létük folyamatos fenyegetést jelent, feszültséget kelt?.
A biennále magyar pavilonjában egy olyan installációt tekinthetnek majd meg az érdeklődők, amely kompaktságával, metaforikusságával és tágas gondolati horizontjával egyaránt kapcsolódik a 20. század történelmi traumáihoz, valamint a jelenkori magyar és európai társadalmi feszültségek közvetlen eredőihez ? áll az indoklásban.
Gulyás Gábor a pályázattól függetlenül kezdeményezte Mátrai Erik képzőművész Gömb című munkájának kiállítását a biennále ideje alatt, de a hivatalos programon kívül, egy velencei szakrális helyszínen. Ennek szállítását, installálását, majd bontását a magyar pavilon kiállításával azonos időben végzik el a Műcsarnok munkatársai, így az számottevő többletköltséggel nem jár.
Valamennyi pályamű digitális változata 2013. január 4-től elérhető a www.velenceibiennale.com oldalon.
 
(Forrás: MTI)
(Fotó: asztaloszsolt.com)