A kiállítás a tavaly elhunyt Kismányoky Károly rendezte és a 120 éve született Martyn Ferenc közreműködésével készült Martyn 1983 című animációs film fázisrajzaiból, fotó-kollázsaiból válogat, amelyek így, kiszakítva a film folyamatából s a múzeumi installálás eszközeivel (paszpartu, keretezés) bemutatva az autonóm, egyedi műalkotás rangjára tartanak igényt.
Ezek a művek egyrészt a rendező által az életmű különböző periódusaiból választott Martyn-képek lehetséges variációit teremtik meg, továbbfűzve az absztrakt motívumokat, másrészt az alkotási folyamat mozgását imitálják. A statikus, befejezett művek és a végtelen variációk pillanatai képzőművészet és (a kiállításon vetített) film sajátos, egyedülálló összefüggéseit hozzák létre.
A Pécsi Műhely két alkotója, Kismányoky Károly és Szijártó Kálmán (1946) saját esztétikai elveiket alkalmazták Martyn életművére, a kész mű helyett a művek létrehozásának tevékenységére helyezve a hangsúlyt. A tisztelgés a modern magyar művészet egyik legjelentősebb alkotója előtt és az életmű hagyományának, mindig megújulni képes tartalmi, formai és technikai attitűdjének a folytatása, más művészi nézőpontból való értelmezése együtt van jelen ebben a filmben s a filmhez készült képzőművészeti műveken.
A közelmúltban felfedezett és a Paris Photo rendezvényén tavaly nagy sikerrel bemutatkozott Nádor Katalin (1938-2018) fotográfus a Janus Pannonius Múzeum műtárgyfotósaként dokumentálta Martyn életművét. A kiállításon két műve szerepel: egy Martynról készült fiziognómiai portrésorozat s egy másik, amelyen Martyn a pécsi Pannonia Filmstúdióban rajzolás közben látható, egy rajz létrejöttének szekvenciáiban.
A film a Martyn által illusztrált James Joyce Ulysses című regényének alapszerkezetére épül: egy fiktív napon s egyetlen helyszínen, a Martyn házban játszódnak le a kép-mozgások eseményei Kurtág György zenéjével.