Toldi, a magyar superman

Film

Rajzfilmsorozatban dolgozzák fel Arany János Toldi című, klasszikus elbeszélő költeményét. A 12 részes mű elkészítését az Arany János Emlékbizottság 2017-ben indítványozta. Az Arany-emlékév alkalmából a kormány jelentős összeget biztosított az animáció költségeire az Emmi büdzséjéből. Az elkészítésre a pályázatot az MTVA hirdette meg, amelyen a Kecskemétfilm Kft. is indult, és el is nyerte a stúdió történetének legjelentősebb megbízatását. Mikulás Ferenc ügyvezető, a Toldi-rajzfilmsorozat producere elsőre Jankovics Marcell animációsfilm-rendezőt-írót-illusztrátort kérte fel rendezőnek. A nemzet művésze először visszautasította a kérést – korára való tekintettel –, végül mégis úgy döntött: elvállalja a Toldi rendezését.

1984-ben már készült egy animációs Toldi-adaptáció, a Daliás idők Gémes József rendezésében. Miért lesz a mostani más?

Gémes filmje az egész Toldi-trilógiát filmesítette meg. Én csak a Toldit. Az ő filmjét Toldi monológja kíséri (Nepp József szövege), az én filmemben elhangzik a Toldi szövegének több mint a fele. A Daliás idők festményfilm, a miénk számítógépes animáció többféle stílusban.

Önt mi fogta meg Toldi alakjában? Miért válhat szimbólummá a magyarság számára ez a fiatalember?

Arany hőse kamaszkorú, vagyis abba a korosztályba tartozik, amelyik tanulja a Toldit. Ez a korosztály már nem nagyon olvas, idegesíti a XIX. századi nyelvezet (tisztelet a kivételnek), segítség lehet számára a filmünk, éppúgy, ahogy a megfilmesített Tragédia, s ahogy a Toldi-illusztrációim is azok voltak. Általánosságban elmondható, hogy a film főleg a fiataloknak szóló művészet. Hősképre leginkább a kamaszoknak van szükségük, és ők is igénylik leginkább. Weöres Sándor, amikor felkértem a János vitézhez dalszövegek írására, ezzel utasított el: "Én nem szeretem a hősöket, a hősök mindig megütik a bokájukat."

jankovics_marcell_600x450.png
Jankovics Marcell
Forrás: mma.hu

A Toldi a János vitéz és a Fehérlófia aranyi változata. Többrétegű alak. Felismerhető benne a mitikus naphérosz (Sámson), a mesehős (Erős János, Kullervo), az üstökös pályát befutó történelmi hős. Küzdés a pályája, ebben Madách Ádámjának is rokona. Az különösen tetszik benne, s ez részben Ilosvainak, de főleg Arany nem közismert humorérzékének köszönhető, hogy történetét szeretetteljes irónia árnyalja.

Divatos attól lehet, hogy a szüzséje az egyik legsikeresebb filmműfaj, a fantasy stílusban előadott, superman hős action thrillerének ősváltozata. Jellemző, hogy a mostani kamaszok a Fehérlófiában is megtalálták, amit kerestek. Ezért vágta meg a képeit egy perui heavy metal-hódoló a kedvenc zenéjére, egy magyar fiú meg rapszöveggel "mesélte újra" a filmet.

toldi10_300x405.png
Jankovics Marcell 2010-ben megjelent Arany János Toldijához készült egyik illusztrációja

Ami sajátossá teszi, hogy a Toldinak nincs szerelmi szála, a nőt a mama képviseli, kölcsönösen túlcsorduló érzelmekkel. Ez is arra vall, hogy Arany hőse kamasz még.

Egy-egy rész hosszát hogyan határozták meg?

A sorozat szerkezet azt kívánja, hogy egy ének egy epizódnak feleljen meg a filmben. Az énekek hossza nagyon különböző, és a színész tempójától is függ. Széles Tamás esetében az énekek teljes szövege 3 és féltől 10 percig terjed. Mivel óriási melléfogás lenne a teljes szöveget fölmondatni vele, ezért különféle szempontok szerint húztam meg. A szöveges leírás más tempót kíván, mint a képi ábrázolás. Végül is minden epizód (ének) - az Előhangot leszámítva - 10 perces lesz.

Válhat-e hőssé, idollá Toldi Miklós a fiatalok szemében a rajzfilm elkészülte után?

Szeretném. De csak magamból indulhatok ki. Nekem a Mennyei Jeruzsálem még 78 évesen is a kedves filmjeim közé tartozik. A hatása megsokszorozódik, ha nem sorozatban, hanem egy összefüggő filmben találkozik vele a közönség.

A teljes interjú az MMA oldalán olvasható. Nyitókép: Gémes József: Daliás idők