Tommy Vig új lemezén összeforr jazz, Beethoven és magyar népdal

Zene

Jazz Jazz 2022 címmel új lemezt készített Tommy Vig. Az egykor Frank Sinatrával, Miles Davisszel, Rod Stewarttal és Michael Jacksonnal együtt játszó vibrafonos, ütőhangszeres anyagán a jazz összeforr Beethovennel és a magyar népdallal is.

„1965-ben jelent meg első lemezem Las Vegasban The Tommmy Vig Orchestra címmel. Ez olyan nagyzenekari felvétel volt, amelyen a jazz mellett kortárs zenei beütések is voltak. Több mint öt évtizeddel később, a mostani új lemezre a lényeg megmaradt: a nagy előd, a zenekarvezető-zongorista Stan Kenton által is favorizált amerikai lüktetést akartam megörökíteni” – mondta a 83 éves muzsikus az MTI-nek adott interjúban.

A tizenkét kompozícióból álló albumon sokan játszanak, a hazai jazzszíntér zenészei mellett mások mellett David Murray világhírű amerikai szaxofonos vagy Vig fia, Roger Lee Vig dobos is. Az anyag első része tisztelgés a jazz három óriása, Thelonious Monk és Fats Waller zongorista, valamint Dizzy Gillespie trombitás előtt.

„Sok mindenkivel játszottam együtt Amerikában, velük éppen nem. Waller már 1946-ban meghalt, mielőtt kimentem volna, Gillespie-vel egyszer találkoztam személyesen, és Monkot is csak hallottam zenélni.

Komponistaként ők voltak a példaképeim, számomra Dizzy és Monk muzsikája Bach-ban gyökerezik.

Beethovent és Monkot egyformán imádom, így amikor zenét szerzek, nekem természetes a klasszikus hangzás és a szvinges jazz összekapcsolása” – fejtette ki Tommy Vig. Hozzátette: zenéje nem könnyen befogadható, „mert első hallásra sokan nem értik, mit akar Vig ezekkel a harmóniákkal”.

A Jazz Jazz 2022 című CD két száma Beethoven (például az Örömóda) ihletésére született, egy másik track a Hej, Dunáról fúj a szél kezdetű magyar népdal szvinges értelmezése. A lemez középső részén néhány évvel ezelőtt írt Vig-szerzemények szólnak big band kísérettel, a záró tétel pedig a Budapest 1956 című programzenei művének budapesti koncertfelvétele. A Rákóczi-induló és a Himnusz részleteit is magában foglaló kompozíció most először hallható lemezen, a MÁV Szimfonikus Zenekar előadásában, a szerző vezényletével.

 „Azért tettem utalásszerűen a Budapest 1956-ba ezeket a jól ismert zenei témákat, mert kifejezik a magyarok érzéseit az elnyomókkal szemben. Tizennyolc évesen végigéltem a forradalmi eseményeket Budapesten, a közelemben voltak a lövöldözések, éreztem a magyar lélek ellenszegülését. Egy nép szabadságvágyát zenésítettem meg ebben a műben” – hangsúlyozta Tommy Vig.

A 2006-ban hazatelepült vibrafonművész, dobos, zeneszerző fél évszázadon át aratott sikereket az Egyesült Államok jazzszínpadain.

1956-ban hagyta el Magyarországot, ahol hétévesen csodagyerekként már játszott többek között a Zeneakadémián is. 2006-ig New Yorkban, Los Angelesben és Las Vegasban élt és muzsikált. Játszott Frank Sinatrával, Miles Davisszel, Sammy Davis Jr.-ral, Judy Garlanddel, Tony Bennettel, Dean Martinnal, Henry Mancinivel, Quincy Jonesszal, a Beach Boysszal, Woody Allennel, Diana Rosszal és Michael Jacksonnal, ütőhangszeresként közreműködött Rod Stewart több lemezén. 1984-ben Los Angelesben az Olimpiai Jazz Fesztivál rendezője volt.

2001-ben a Los Angeles Jazz Societytől a vibrafonosok Oscar-díját vehette át.

Mint az MTI-nek elmondta, bár korábban tagja volt a vezetőségnek, kizárták a Magyar Jazz Szövetségből. „Azért, mert kritizáltam a rossz zenészeket. Amerikában is mindig így tettem. Sok itteni jazzmuzsikus mérges és féltékeny rám, és emiatt kevés felkérést kapok, mert szerintük idejöttem Amerikából, és azt hiszem, mindent jobban tudok a műfajról, mint ők. Erről nem tehetek, ötven éven át nap mint nap a legjobbakkal játszottam az Egyesült Államokban, és bizony megtanultam, hogyan kell ezt csinálni.”

Tommy Vig jelenleg önéletrajzi könyvet ír, amelyet a tervek szerint idén befejez és megjelentet.

Nyitókép: Tommy Vig és a Budapest Jazz Orchestra. Forrás: tommyvig.com