A BIFF – Budapest International Film Festival mögötti alapítói és szervezői csapat tagjai Horváth Kristóf fesztiváligazgató, a Sziget és a Titanic Filmfesztivál korábbi munkatársa, az Esti Kornél zenekar gitárosa, a programért Rév Dániel, a Cinema Niche, a CineKorda, a Celluloid Nights vetítéssorozatok egyik főszervezője és Donáth Péter filmrendező, a Cinema Niche alapítója felel, kreatív igazgatója Szimler Bálint, a Locarnóban három díjat nyert Fekete pont rendezője, pénzügyi és stratégiai igazgatója pedig Szalai Tamás.
„Szeretnénk a fesztiválunkkal a 2019-ben megszűnt Titanic Filmfesztivál szellemi örökségét újszerűen, de merészen továbbvinni a filmek iránti tiszteletünkben, de az is rövid távú célunk, hogy belakjuk és egy kicsit felforgassuk Budapestet a legkülönfélébb szakmai programokkal, külsős eseményekkel és bulikkal. Még ha a hétköznapokban kevesebbszer is jut el az ember moziba, ezt a hetet tartsa fenn mindenki a filmnézésre és közös élményekre” – mondta Horváth Kristóf, a fesztivál vezetője és Szimler Bálint kreatívigazgató.
A BIFF válogatási koncepciója egyszerre fedi le neves rendezők díjnyertes új filmjeit, a legizgalmasabb friss alkotók munkáinak felfedezését, a kísérleti filmeket és egy retrospektív válogatást. Az első évben hat napon keresztül húsz nemzetközi filmet láthatnak a nézők. „Az év legizgalmasabb filmes playlistje, amelyben igyekszünk összegyűjteni a világ minden részéről olyan filmeket, amelyeket mindenképp látnod kell. A retrospektív szekció kivételével ráadásul minden BIFF-en vetített film magyarországi mozipremier is egyben, a legtöbb filmet ráadásul nálunk lehet először és utoljára látni itthon” – tette hozzá a programért felelős Rév Dániel és Donáth Péter.
Csemegék az első BIFF programjából
A közönségdíjért versenyez majd a nyitó The Seed of the Sacred Fig (A szent füge magja). A hazájából elűzött iráni filmrendező Mohammad Rasoulof filmje egy társadalmi dráma, amely egy végletekig kiélezett macska-egér harccá alakul állam és individuum, privát és közszféra találkozásának töréspontján egy elnyomó rendszerben. Szintén a versenyprogramban lesz látható az I Saw The TV Glow, az A24 stúdió neonszínű queer coming of age története.
A kísérleti szekcióban szerepel az argentin Eduardo Williams második filmje, a The Human Surge 3, egy nem létező franchise újabb darabja, amely a klasszikus cselekményépítés konvencióit kérdőjelezi meg. A fesztivál versenyen kívüli zárófilmje a belfasti hiphoptrió felemelkedését bemutató Kneecap. A szex, drogok és hiphop mámorában úszó életrajzi filmben a zenekar az Oscar-jelölt Michael Fassbenderrel a fedélzeten önmagukat játsszák, és globális kiáltványt fogalmaznak meg az anyanyelvi autonómia védelmében.
A BIFF retrospektív sorozata idén Buster Keaton Ifjabb Sherlock detektív című filmjének 100. évfordulója alkalmából a mozgókép örök alakváltó figurájánák, a detektív karakterének történetét meséli el négy filmmel, a klasszikustól közel napjainkig.