Három új bemutatót tartanak az idei évadban a Mozsár Műhelyben. Október elejétől a Lábujjhegyen című sorozatban a tánc és a zene közös történetéből elevenítenek fel pillanatokat, október végén a Portugál levelek című produkciót tűzik műsorra, a jövő év elején pedig Petőfi Sándor Az apostol című művét mutatják be.

Az idén ötödik születésnapját ünneplő Mozsár Műhelyben számos független alkotó produkciója valósulhatott meg. A repertoár nagy részét kortárs, illetve magyar szerzők teszik ki. Bár a befogadó hely időközben nevet váltott (Keménydió), a helyszín és a programok színvonala változatlan.

Az egy év kihagyás után újrainduló Mozsár Műhelyben október 5-én debütál a Lábujjhegyen című sorozat.

Ebben Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész a két művészeti ág közös történetéből villant fel epizódokat legendás együttműködések, nagy versengések és felforgató mesterművek felelevenítésével.

Az évad végéig havonta jelentkező sorozat a tánc és a zene történetéből elevenít fel pillanatokat a Napkirály udvarától egészen napjainkig, azaz a balett születésétől a posztmodern előadásokig, Lully, Rameau, Mozart, Csajkovszkij, Sztravinszkij szerzeményein át a balettművészet olyan meghatározó alkotóiig, mint Gyagilev vagy Nyizsinszkij.

A Portugál levelek című produkció október 26-án és 28-án debütál a Mozsár színpadán Földes Eszter és Almási Sándor tolmácsolásában, Vörös Róbert rendezésében.

A fiatal apáca, Mariana Alcoforado és az ifjú francia tiszt, a későbbi Chamilly márki szerelmi viszonya nagy botrányt kavart annak idején. A férfi a következmények elől visszamenekült Franciaországba, Mariana pedig hónapokon át hosszú levelekkel ostromolta őt. Fájdalmasan szép és mélyen megindító leveleinek gyűjteményét először 1669-ben adta ki egy francia kiadó, magyarul – csaknem 300 évvel később – 1959-ben jelent meg a kötet Szabó Magda fordításában.

A jövő év elején mutatják be Petőfi Sándor Az apostol című elbeszélő költeményét Szilágyi Bálint újraértelmező rendezésében.

A Karnyóné csak férfiakból álló előadói gárdája után a rendező ezúttal csak női színészekkel meséli el a történetet. Szilágyi Bálint így ír a műről: Petőfi keserű mesét írt egy szegénylegényről, aki világjobbításra esküszik, de túl nagy áldozatot hoz érte. „Nemzetünk koszorús költője a világmegváltás veszélyére, az elvakultságra figyelmeztet” – fogalmaz a rendező.

Az új premierek mellett továbbra is műsoron maradnak a korábbi nagy sikerű produkciók, mint a Call Girl Mészáros Piroskával, a Bánatos kurváim emlékezete Hegedűs D. Gézával és a Beszélő levelek, valamint a járványhelyzet kihirdetése előtt bemutatott, ezért szinte még alig játszott előadások, mint a Szócső, Fullajtár Andrea és Szántó Balázs megrázó szerelmi kettőse és az Egressy Zoltán novelláiból született Álmos utas haragja olyan színészekkel, mint Vándor Éva, Földes Eszter, Sipos Vera és Ódor Kristóf.

A nyitóképen Ódor Kristóf az Álmos utas haragja című előadásban. Fotó: Kállai-Tóth Anett