Valós látszat – Gerhard Richter művei a Magyar Nemzeti Galériában

Képző

Péntektől látható a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Valós látszat című kiállítása, amely az egyik legjelentősebb kortárs képzőművészként számon tartott Gerhard Richter életművéről ad átfogó képet csaknem nyolcvan műalkotáson, illetve sorozaton keresztül.

Csaknem tíz éve indult a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria kortárs német kiállítássorozata, amely Günther Uecker, Jörg Immendorf és Georg Baselitz után most „a világ egyik, ha nem a legnagyobb élő képzőművésze”, Gerhard Richter alkotásait mutatja be – idézte fel a tárlat csütörtöki sajtóbejárásán az intézmény főigazgatója. Baán László hangsúlyozta:

„Gerhard Richter korunk képzőművészetének egyik kimagasló, enigmatikus géniusza”,

akinek életművéből Magyarországon először nyílik átfogó kiállítás. Evelin Hust, a budapesti Goethe Intézet igazgatója szintén a legjelentősebb német festők közé sorolta Gerhard Richtert. Az 1932-ben született alkotó végigélte az utóbbi száz év összes németországi rezsimjét, hiszen gyermekként a nemzetiszocializmusban, majd fiatalon a szocialista NDK-ban élt, ahonnan 1961-ben az ország nyugati felébe disszidált.

Noha elismert festő volt már Kelet-Németországban is, vélhetően soha nem válhatott volna ekkora művésszé, ha nem szabadul meg az addig őt korlátozó „ideológiai kényszerzubbonytól” – mondta Evelin Hust. Bódi Kinga, a tárlat kurátora kiemelte: Gerhard Richter sokoldalú, szenzitív, sokszor önironikus művész, akit nem lehet besorolni egyetlen stílusba vagy iskolába sem, a kiállítás ezért nem is kronologikus sorrendben halad az életműben, hanem tematikus csomópontok mentén.

A csaknem kilencvenéves művész tavaly bejelentette, hogy lezárta festői életművét, az alkotással azonban nem hagyott fel teljesen:

a budapesti tárlatra például egy húsz rajzból álló sorozatot készített, amely a kiállítás első termében fogadja a látogatót.

Erős párhuzamokat mutat ezekkel a friss munkákkal az 1957-es, Elba című grafikai sorozat, amely még az NDK-ban készült, a szemközti falon pedig Richter ikonikus fotófestményeinek néhány darabja látható.

Bódi Kinga felidézte, a festő 1961-es disszidálása után Düsseldorfba kerülve teljesen újrakezdte életművét, ismét beiratkozott az egyetemre, kereste a saját nyelvét. Rövidesen a fotó kezdte festményeinek kiindulópontját jelenteni: a bulvármagazinokból kivágott képeket azonban nem fotórealisztikusan vitte vászonra, hanem a szürke tónusaival, némileg elmosódottan, elérve, hogy a néző ne az alakokra koncentráljon, hanem a kép egészére.

Külön terem mutatja be – reprodukciókon keresztül – Gerhard Richternek az 1972-es Velencei Biennáléra készített történelmi arcképcsarnokát, amely Einsteintől Puccinin át Kafkáig negyvennyolc „briliáns elme” azonos méretben megfestett, fekete-fehér portréját sorakoztatja fel, egyfajta elveszett identitást, eltűnt apaképet keresve.

Gerhard Richter figurális munkái mellett stilárisan sokszínű absztrakt életművet is magáénak tudhat – mondta el Bódi Kinga, aki a Tiziano-sorozat oldott gesztusfestészetével szemközti falra a Színminták sorozat geometrikus munkáit helyezte el.

A festő életművében ritkák a családi képek, néhány ikonikus alkotást azonban ezek közül is bemutat az MNG tárlata, többek között a művész lánya, Betty újszerű szögből megfestett, egyszerre érzéki és távolságtartó portréját. A kiállítást Gerhard Richter absztrakt munkái zárják, ezek közül az utolsó teremben a holokauszt témáját feldolgozó, Birkenau-sorozat kapott helyet.

A tárlaton vetített Gerhard Richter, a festő című filmben maga az alkotó beszél a festészet lényegéről, Benjamin Katz hatvandarabos fotósorozata pedig kölni műtermében örökíti meg Gerhard Richtert.

A számos nemzetközi és magyarországi köz- és magángyűjteményből érkezett alkotást felvonultató kiállítás november 14-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galéria A épületében.

Fotók: MTI/Balogh Zoltán