Végre énekelhetünk

Zene

A Magyar Állami Operaház Parkfoglaló gáláján huszonegy énekes lép fel, közülük mesélt Wiedemann Bernadett és Szántó Andrea. Az est helyszíne az Eiffel Műhelyház kertje, sztárvendég a német tenor, Jonas Kaufmann.

„Végre énekelhetünk és kiállhatunk a színpadra, az emberek elé megmutatni magunkat” – örvendezik Wiedemann Bernadett. A gálaprogramban Kodály dalművéből, a Székelyfonóból a Kitrákotty mesét szólaltatja meg. A pódiumra úgy áll, hogy már a kezében van a tavasszal neki ítélt és augusztus 18-án átadott kitüntetése, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztje. Párhuzamosan két bemutatóra készül. Számára is fontos, hogy a következő két hónap vírusmentes körülményeket hozzon. Arnalta szerepét tanulja Monteverdi Poppea megkoronázása című, 1642-43-ban kelt művében.

A januári Gioconda előadások óta nem lépett színpadra, noha távmunkában sokat dolgozott. „Rengeteg online órát tartottam a pécsi egyetemen tanuló és a Weiner Konzervatóriumbeli növendékeimnek, három tanítványom diplomázott, kettő felvételizett, nem mondhatom, hogy laza hónapok volnának mögöttem. Már két hete próbálunk, úgy hiszem, a kollégák nevében is állíthatom: formába lendültünk” – véli. 

Évek óta halasztgatták a Poppea bemutatójának időpontját, többféle szereposztás került terítékre. „Szinte meglepetésként ért, hogy Poppea bizalmasa, Arnalta szerepét kaptam. Monteverdi alkotásában a kisebb szerepek is biztos énektudást és stílusismeretet követelnek. A darabot a ház művészeti igazgatója, Almási-Tóth András rendezi. Barokk zenét pályám során talán csak két-három alkalommal énekeltem, kihívásnak tekintem, hogy a stílust énekben, mozgásban hitelesen adjam vissza, ezen dolgozunk most Vajda Gergellyel, a produkció karmesterével.

Az opera a korszak játszási szokásainak megfelelően igen terjedelmes, Bella Máté zeneszerző nemcsak a zenekari hangzást modernizálta, hanem a húzásokkal igen „fogyasztható”, mintegy kétórás darabot alakított a műből. A cselekmény követhetősége érdekében a recitativók jelentős része maradt, és mindenkinek a „fő” áriája is, nekem például a koncertszámként is gyakran elhangzó gyönyörű altatódal, az Oblivion soave kezdetű. Vajda János operájának ősbemutatójára is gőzerővel próbálok, Béline-t, Moliére feleségét alakítom. A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című újdonság librettójában Várady Szabolcs költő Molière komédiáját és Bulgakov a francia szerzőről írt színdarabját gyúrta egybe.”

A wagneri méretű, háromrészes Parkfoglaló gálaesten Bizet Carmenjéből a Habanerával lép színpadra Szántó Andrea. Repertoárján, noha pályája elején megnyert egy barokk énekversenyt, hiába keresnénk e korszakból főszerepeket. „Még sosem énekeltem Monteverdi-darabot, ahogyan barokk operát sem. A Poppea megkoronázásában Octavia szólama tehát komoly kihívás számomra. Még a Bach-repertoárban való elmélyültség sem segítene, az szakrális muzsika, ez sokkal életszerűbb, és ahogy most a próbákon felfedeztem, meglepően modern. Persze ebben része van Bella Máté hangszerelésének is, valamint annak, hogy alkalmanként egy jazz quintett is megszólal a produkcióban” – árulta el az énekesnő, aki hozzáfűzte, véleménye szerint a munka élményszerűsége átjön majd a rivaldán, a közönség értékelni fogja.

Octavia személyisége igen színes, nem egyértelműen gonosz vagy szánalomra méltó. „Octavia boldogtalan. Nagyon színes és hullámzó érzelemvilágú, szenvedélyes nő. Eljutott arra a pontra, ahol Seneca és a Dajka, Arnalta ilyen-olyan tanácsait meghallgatva nem megfelelő alanyt választ ki Poppea meggyilkolására. Tudjuk, hogy az ókori Róma a művészetek, filozófia, kereskedelem központja volt. Ki válna meg szívesen mindettől, ki vállalná a lakatlan szigetre való száműzetést, a nyomorba és magányba taszítottságot?”

Szerepálma volt, és a járvány miatt egyelőre lesz is a Parsifal Kundryjának megszemélyesítése. „A tavaszi bemutató sajnos elmaradt. Bízom benne, hogy a 2021-es áprilisi premiert nem akadályozza meg semmi. Az opera, Kundry alakjának misztikuma közel áll hozzám. Ha pozitív szemlélettel tekintem, a szerep érlelésére kaptam még egy évet.”

A karantén alatt sem tétlenkedett. „Foglalkoztam a hangommal, kipróbáltam olyan szerepeket, amelyekre eddig nem jutott időm. Kaptam egy varrógépet egy barátnőmtől, elkezdtem vele kézműveskedni, festettem, nagyobb sétákat tettem a kutyámmal, nem veszítettem az aktivitásomból.”

Octavia és Kundry között ifj. Johann Strauss karakterfiguráját, Orlovszky herceget játssza. Németországban már többször fellépett A denevérben, az Operaház nyári, balatoni vendégjátékain pedig a Lehár-dallamok győzték meg: a jó művek tartalmassága, és nem a műfaji besorolásuk lényeges.

Manapság nem lehet hosszú távra tervezni, de készül a 2021-es margitszigeti nyárra. Calixto Bieito állítja színpadra Bizet Carmenjét, a spanyol rendező világszerte híres izgalmas színreviteleiről, nagy várakozással tekint a közös munka elé.

Nyitókép: Wiedemann Bernadett a Salome című előadásban, fotó: Nánási Tamás