Az új szezon legnagyobb öröme természetesen maga a viszontlátás lesz: a járvány elmúltával a muzsikusok egy teljes évadnyi kényszerű szünet után újra személyesen találkozhatnak hűséges közönségükkel, akikkel az évad szlogenjéhez híven együtt vihetik tovább a remény, az öröm, az összetartozás dallamát.
A Kocsis bérletnek több kulcsfogalma is van.
Az egyik a grandiozitás. Illik ez Kocsis Zoltánhoz, hiszen nagy formátumú egyéniség volt. A bérlet olyan műveket kínál, mint az október 28-án felcsendülő Requiem Verditől, méghozzá a fiatal és tehetséges Giacomo Sagripantival, a 2022. május 2-i Carmina burana (Orff) Kobayashi Ken-Ichiro tolmácsolásában, vagy a francia romantikus, David operája, a Herculanum Vashegyi György betanításában. És a Skócia című koncert, amelyen François Leleux játssza Mozart Oboaversenyét és vezényli Mendelssohn Hebridák-nyitányát, valamint Skót szimfóniáját. Ez a hangverseny főhajtás a sokoldalúság előtt, hiszen a világ egyik legjobb oboása mutatja meg, hogy karmesterként is az élcsapat tagja.
A Kobayashi bérletben izgalmas ritkaságokat találunk,
mint Prokofjev Nyevszkij-kantátája és Kizsé hadnagya, monumentális remekeket, mint Mahler és Bruckner Kilencedikje vagy Sosztakovics 5. szimfóniája. Kiváló szólisták muzsikálnak, mint Arabella Steinbacher vagy a fiatal Pusker Júlia, és olyan karmesterek keltik életre a kompozíciókat, mint Alekszandr Szladkovszkij (november 25.), Kovács János (2022. január 13.), Dmitry Liss (február 23.), vagy a hegedűvirtuózként világhírűvé vált Maxim Vengerov (május 12.).
A 2022. január 6-án induló Ferencsik bérletben Mozart, a Lukács bérletben Haydn művei köré rendeződik a program,
az előbbiben más bécsi klasszikusok – Vanhal, Salieri, a két Haydn, Vořišek, Hummel – szegődnek a középponti szerző társául, az utóbbiban a 20. és 21. század magyar komponistái folytatnak párbeszédet Haydnnal: Gyöngyösi Levente, Vajda János, Petrovics Emil, Malek Miklós. A Ferencsik bérlet sok remek magyar muzsikust sorakoztat fel Ránki Dezsőtől Kelemen Barnabásig, a Lukács bérletben külföldön sikeres, fiatal magyar karmesterek képviselik a vörös fonalat: Farkas Róbert, Hontvári Gábor, Madaras Gergely.
A Pászti bérlet természetesen a Nemzeti Énekkar és sok kiváló vokális szólista kibontakozásának terepe.
„A Pászti bérlet megalkotásakor mindig az a vezérelv irányít, hogy egy olyan ívet, egy olyan közös gondolatot adjunk a hangversenyeknek, nem csak egyenként, hanem együtt is, ami jellemző az évadra” – mondta Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatója.
A november 18-i nyitóhangversenyen Verdi-operák: az Ernani, A lombardok, a Don Carlos és a Simon Boccanegra részleteit halljuk kiváló magyar operaénekesek előadásában, és persze a Nemzeti Énekkar is fellép. A második műsor egyedülállóan különleges: Kodály műveire reflektálnak jazzkompozíciók február 3-án – ez alkalommal a Nemzeti Énekkar és a Modern Art Orchestra együttműködése az élmény záloga. A bérlet harmadik, március 24-i estjén Bach János-passióját hallhatjuk, a május 17-én pedig Haydn Évszakok című oratóriumát, vagyis az utolsó két alkalommal egy tragikus, vallásos darab és egy derűs, világi kompozíció számít a közönség figyelmére.
A Verdi-operagálát a lenyűgöző szuggesztivitású Carlo Montanaro vezényli, a Kodály-estet Somos Csaba. A János-passió Győriványi Ráth György, az Évszakok pedig a kórus hajdani karigazgatója, Antal Mátyás irányításával elevenedik meg. Ezen az estén vendégzenekar játszik: a Szombathelyi Szimfonikusok.
A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének gerincét Haydn művei alkotják.
A szimfóniákhoz a koncerteken hol egy koncertária, hol egy sinfonia concertante, hol egy zongoraverseny, hol meg egy teljes mise csatlakozik, hogy műfajok terén is sokszínű legyen a kínálat. „Papa” Haydnnal elbeszélgetnek a „fiúk”, a zenetörténet „ifjabb” korszakainak zeneszerzői a 20. és 21. századból: Gyöngyösi Levente, Vajda János, Petrovics Emil, Malek Miklós. Az új zenék szerzői termékeny kapcsolatban állnak a hagyománnyal. Érkeznek még a bérlet sikeres, fiatal karmesterei: Farkas Róbert, Hontvári Gábor, Madaras Gergely és a Nemzeti Énekkar karigazgatója, Somos Csaba, aki szintén vezényel egy koncertet. A szólisták közt Kristóf Réka, Cser Krisztián, Boros Mihály, Boldoczki Gábor nevét is megtaláljuk.
A Próbatermi vendégség kedvelt sorozatában ezúttal is a zenekar és a Nemzeti Énekkar művészei mutatják meg tudásukat változatos kamaraprodukciók előadóiként.
A Zenemánia beavató hangversenyeinek megszólító légkörét Dinyés Dániel közvetlen stílusa garantálja. Az idei évadban egyetlen nagy jelentőségű zenei műfaj kerül középpontba: a szimfonikus költemény. Ám nem a híres darabokat fogja az együttes megvizsgálni, hanem olyan szerzők itthon nem játszott műveit, akiknek minden egyes hangjuk meglepetést tartogat. A szerzők közt lesz Saint-Saëns, César Franck, Glazunov, Sibelius, Honegger, Martinů, Ibert, Nielsen és Ljadov. Mind-mind egy pazarlóan tehetséges kor káprázatos szimfonistái, akik egyedi tónusokkal gazdagították a zenetörténet színes palettáját.
A bérleten kívüli koncertek között pedig olyan fontos események találhatók,
mint a szeptember 25-i, évadnyitó Bartók-program, melyen elhangzik a Két-kép és a Concerto mellett a II. zongoraverseny is Ránki Fülöp előadásában, aki először debütál ezzel a darabbal. A koncertet Kesselyák Gergely vezényli. Elmaradhatatlan a november 6-i Kocsis-emlékest Borisz Berezovszkij zongoraművész és Kovács János előadásában. A Nemzeti Filharmonikusok az évet december 23-án a szokásos karácsonyi hangversennyel zárja Nánási Henrik vezényletével.
Nyitókép: Nagy Attila