Weegee képei kriminologógus szemmel

Képző

A Mai Manó Ház következő tárlatvezetésén ismét különleges szakértői nézőpontból, ezúttal Fliegauf Gergely pszichológus és kriminalisztikus egyéni értelmezésében kerülünk közelebb Weegee alkotói világához. 

Arthur Fellig utcai fényképész elsősorban bűnhelyek színhelyein készült erőteljes fekete-fehér fényképeiről ismert. New York Lower East Side nevű részében dolgozott az 1930-as és 1940-es években. Beceneve, később művészneve Weegee volt.

2018_11_17_weegee1_600x744.png
Ismeretlen fotográfus: Weegee portréja, 1956Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Képei dokumentarista stílusban ábrázolják a városi élet árnyoldalait, a bűnözőket, baleseteket és az erőszakos halált halt áldozatokat. Weegee név alatt publikálta napi munkáit, fotóalbumot is kiadott. Később saját rövidfilmet forgatott, technikai tanácsadóként filmekben dolgozott olyan filmrendezőkkel, mint például Jack Donohue vagy Stanley Kubrick.

2018_11_17_weegee2_600x451.png
Weegee: A rabszállítóban, 1942. január 27.Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Szinte kizárólag éjszaka dolgozott. Sokszor hamarabb ért a bűntettek helyszínére, mint a rendőrség, ezért a rendőrök jól ismerték. Képeit a kocsija csomagtartójában berendezett vegyi laborban hívta elő, majd még az éjszaka folyamán a bulvársajtónak adta el.

Róla mintázták meg az 1992-es, Gyilkosság villanófényben című film főszereplője, Bernzy alakját, akit Joe Pesci játszik.

2018_11_17_weegee41_600x462.png
Weegee: Gyerekek a tűzlépcsőn, 1941. május 23.Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Fliegauf Gergely egykori nevelőtiszt, börtön- és kriminálpszichológus, egyetemi oktató szakterülete a börtönök és a bűnözés összefüggésének, a deviancia társadalmi hátterének vizsgálata. Díjnyertes blogjában többek között a fogvatartottak rajzainak és festményeinek szimbólumrendszerét vizsgálta. Tárlatvezetésével a Mai Manó Ház Weegee - A híres című kiállítását november 23-án 18:00 órától járhatjuk be.

Nyitókép: Fliegauf Gergely. Fotó: Kiss Imre