Magyarország egyik elsőként indult jazzfesztiválja a Szegedi Jazz Napok, melynek története az 1970-es évek elejére nyúlik vissza. Milyen periódusok voltak a fesztivál ?életében??
Visszaemlékezések szerint már a ?60-as években történt ilyen kezdeményezés a városban, de a közkeletű 1972-es indulás előtti évben is volt hasonló rendezvény a szegedi egyetemen. A fesztivál ?aranykora? 1978-tól 1985-ig tartott, amikor a hazai élvonal mellett olyan sztárok adták egymásnak a kilincset, mint Tony Scott, Charlie Byrd, Larry Coryell, Joe Henderson, Jan Garbarek, Jasper van?t Hof, Kay Winding, Marcus Stockhausen vagy Collin Walcott és az Oregon együttes. 1986-ra azonban a város akkori vezetői a fesztivált ? és a másként gondolkodók bázisaként működő Szegedi Jazz Klubot ? szó szerint hidegre tették. Ez volt a hírhedt ?3T? (tiltott, tűrt, támogatott ? a szerk.) korszaka, és mi a tűrtből a tiltott kategóriába kerültünk?
Mikor kapott új erőre a fesztivál?
A koncerteket csak a rendszerváltás után, 1992-ben sikerült újraindítanunk Miroslav Vitous, Charlie Parker Memorial Band, Itchy Fingers és Roscoe Mitchell zenekaraival. Az előadásokat a következő években egy korábbi jazzklub-tag, Szerdahelyi Zoltán szervezte. Sikerrel szerepelt többek között Betty Carter, John Surman, Andy Sheppard, Karin Krog, Egberto Gismonti, Dewey Redman és Paul Motian, majd a rendezvény 1998-ban ? főként anyagi okok miatt ? ismét megszakadt.
Több éves szünet után 2004-ben, Szeged város támogatásával szerveztük újjá a fesztivált, mely azóta ismét a műfaj egyik legrangosabb hazai seregszemléje. Olyan jelentős művészek koncerteztek Szegeden, mint Jan Garbarek, Billy Cobham, David Murray, Bill Bruford, Carl Palmer, Maceo Parker, Randy Weston, David Sanchez, Dr. Lonnie Smith, Karim Ziad, Marilyn Mazur, a Supersilent, James Taylor, Wallace Roney, Kevin Eubanks, Mulgrew Miller, Ron Carter vagy a legendás Henry Grimes.
Az eltelt több mint negyven év tapasztalatai alapján: mennyire töretlen az esemény népszerűsége?
Szerintem úgy általában baj van ezzel a nagy népszerűséggel. Negyven év tényleg nagy idő a zenében, főleg ha ez a 40 év éppen az, amikor még nem volt minden ?gagyi?, ami népszerű.
A Szegedi Jazz Napok ebben az értelemben nem akar népszerű lenni, de aki eljön, az évről-évre remek, telt házas jazz-bulikon vesz részt, ahol igényes a felhozatal és jó a hangulat. Igen, a Szegedi Jazz Napok népszerűsége töretlen. Ez egy üdítő kivétel.
Hogyan finanszírozzák a fesztivált?
A fesztivál fő támogatója Szeged Város Önkormányzata, valamint a Private Music Productions koncertiroda.
Már a kezdetektől igyekeznek világsztárokat elhívni. Mi alapján döntenek egy-egy előadó mellett? Felmérik a közönségigényt?
A közönségigényt a Szegedi Jazz Klub korábbi tagjainak szakértő véleménye alapján napra készen ismerjük. A kívánságlista végtelen, egyelőre azonban csak két rövid est programjára elég a büdzsé, ebbe kell a világot évente belezsúfolni. Nem kis feladat, a stábban késhegyig menő viták előzik meg minden évben a végleges programot. Alapelvünk, hogy kapjanak teret a város és a tágabb dél-alföldi régió muzsikusai a bemutatkozásra, hallgassuk meg Magyarország legjobbjait és a stílusteremtő klasszikusokat, illetve, hogy megtudjuk, mi újság Európában.
Apropó közönség: kik a cél- és a törzsközönség?
Mindenkit várunk szeretettel.
Mennyire volt nagy falat Magyarországra csábítani Terence Blanchard Grammy-díjas trombitást, illetve a legendásan extrém holland dobost, Han Benninket?
Terence Blanchard kvintettjével érkezik és örömmel fogadta meghívásunkat. A zenekar egyébként egy turné keretében látogat Európába, és először lépnek fel Magyarországon.
Han Benninkkel hosszú évekre nyúlik vissza munkakapcsolatunk, a jelenlegi terv sem új keletű, de eddig az időpontok nem stimmeltek. Most összejött, ráadásul idei vendégjátékának 70. születésnapja és a holland királynő lovagkeresztje ad különleges aktualitást.
A fesztivál részletes programja itt megtekinthető.
Szíjjártó Anita
Fotó: privatemusic.hu