Kamarakiállítás, kerekasztal-beszélgetés Solti Györgyről az Operaházban

Zene

A kiállítás olyan műsorlapokat mutat be, amelyek a világhírű karmester emlékét idézik.
A kerekasztal-beszélgetést vezető Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora emlékeztetett arra, hogy Solti György igazi ?lemez dirigens? volt, a DECCA kiadó felvételek sokaságát jelentette meg vele. Közülük az utolsó már halála után látott napvilágot: Batta András szerint ez az anyag zenei testamentumának fogható föl, hiszen a lemezen mesterei, Bartók, Kodály és Weiner Leó egy-egy műve hallható, a Cantata profana, a Psalmus Hungaricus és az f-moll szerenád.
A CD közreműködői közül Daróczi Tamás (tenor), Alexandru Agache(bariton) és a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) képviseletében az akkori igazgató, Körner Tamás emlékezett Soltira. ?Először a felesége, Valerie telefonált Fischer Ivánnak talán 1994-ben, hogy szeretné megismerni a Fesztiválzenekart. Incognito érkezett Budapestre, azt kérte, az együttes Bartók Concertóját vegye elő, a másik kikötése az volt, a muzsikusokon kívül senki sem tudhatja, hogy itt van? ? idézte fel Körner Tamás.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solti György próbált a zenekarral, és pillanatok alatt eldöntötte, a következő - spanyolországi, svájci, olaszországi ? turnéját a BFZ-vel akarja teljesíteni. Egyből két turné lett, anyagát természetesen Budapesten is megszólaltatták. ?Luganóban a koncert szünetében magához kért az öltözőjébe, itt kaptuk az ajánlatot és rövid idő múlva a szerződést a lemezfelvételre? ? emlékezett Körner Tamás. 
Solti megfontolt, magas követelményeket támasztó, de határozott és gyorsan döntő személyiség volt - erősítette meg Velenczei Tamás, a Berlini Filharmonikusok szólótrombitása és Dienes Gábor oboaművész, ma a Concerto Budapest, a turné idején a BFZ tagja. Mindketten Solti jóvoltából kerültek a Chicago Symphony Orchestrához egy-egy hónapos tanulmányútra.
?A turnékon változott, hogy hol melyik Brahms-szimfóniát játsszuk, de Bartók Concertóját mindenhol megszólaltattuk. Az volt az érzésem, hogy e műnél mindig elérzékenyül. Talán abban volt a legnagyobb, hogy elhitette, amit nem tudok, azt is képes vagyok a legjobban eljátszani? ? hangsúlyozta Dienes Gábor.
Kováts Kolos Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját vette Soltival (is) lemezre, Marton Éva pedig Richard Strauss Elektráját és Az árnyék nélküli asszonyt játszotta vele a Covent Gardenben és Salzburgban. Mindketten, valamint Alexandru Agache és Daróczi Tamás is kiemelték: a karmester arra volt kíváncsi, ki mennyire képes alkalmazkodni a kéréseihez. Ragaszkodott az adott mű partitúrájának utasításaihoz, és örömmel elismerte, ha valaki maximális partnere volt.
 
(Forrás: MTI)
(Fotó: amazon.com)