Kortárs amerikai mű európai ősbemutatója Pécsett

Zene

Primous Fountain és barátja, a november 8-i hangversenyt vezénylő Miran Vaupotic karnagy régóta tervezi egy olyan turné létrehozását, ahol Fountain szimfóniái kerülnek a főszerepbe, országról országra járva, mindig az adott város filharmonikus zenekarának előadásában. Ennek a grandiózus programsorozatnak a tervezése közben értesült a zeneszerző Miran Vaupotic-tól a Pannon Filharmonikusok magas művészi színvonaláról, így örömmel vette a zenekar válaszát, hogy szívesen műsorra tűznék az egyik szimfóniáját.
 
 
?Úgy éreztem, a IV. szimfóniám a következő olyan mű, amelyre fel kéne hívnom a figyelmet és Magyarország pont megfelelő hely erre. A Pannon Filharmonikusok menedzsmentje lelkesedést, tiszteletet és elkötelezettséget mutat a zeném iránt és a zenekar szimfóniámat olyan érzékeny módon prezentálja, hogy én, mint zeneszerző azt érzem, örömmel fogadnak. Már előre érzem, hogy a közönségnek a szimfóniám csodás előadásában lesz része? ? mondta Primous Fountain, aki pécsi tartózkodása ideje alatt ellátogatott a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolába, ahol zene szakos diákoknak és tanáraiknak beszélt magáról, műveiről, a zeneszerzés kulisszatitkairól.
 
A laza beszédstílusáról is híres afroamerikai zeneszerző Floridában született, majd egyévesen került Chicagoba, ahol autodidakta módon középiskolás éveiben kezdett el komponálni. Nem sokkal a gimnáziumi évek után, mielőtt még bárhol előadták volna  a szerzeményeit, Quincy Jones, Michael Jackson három legsikeresebb albumának producere a szárnyai alá vette. Innentől Fountain egyike azon kevés zeneszerzőnek, aki egész élete során csak a komponálásnak él, miközben kritikusai szerint létrehozta minden idők egyik legeklektikusabb stílusát.
 
Ő volt a legfiatalabb zeneszerző, aki valaha Guggenheim-ösztöndíjat nyert, 3 évvel később pedig újra részesült az elismerésben, ezen felül pedig az American Academy of Arts és a Letter?s Goddard Lieberson ösztöndíjak is elismerik tehetségét.
 
Még tinédzserként találkozott a zongorista Herbie Hancock-kal, aki Fountain egy zenekari próbájának a felvételét megmutatta Miles Davis-nek, a jazztörténet egyik legkiemelkedőbb és legnagyobb hatású szereplőjének. Valamivel később Miles Davis megkereste Fountaint azzal a szándékkal, hogy az általa írt műveket bemutassa a Columbia Records lemezkiadó vállalatnak.
 
Az első zenekar által előadott művét a Chicagói Szimfonikus Zenekar játszotta. Az általuk bemutatott darabot koreografálta röviddel ezután Arthur Mitchell balett művész a Harlemi Táncszínház részére, és ezzel a mintegy névjegyévé vált balettel szerepel rendszeresen világszerte nagy sikerrel. Fountain öt szimfóniát komponált eddig, műveit olyan zenekarok mutatták be, mint a San Franciscó-i Szimfonikusok, a Chicagói Szimfonikus Zenekar, a Minnesotai Zenekar, a Detroiti és a Milwaukee Szimfonikusok, a Luganszki Filharmonikusok, valamint a San Franciscó-i Balett és a Dance Theatre of Harlem. Darabot rendelt tőle többek között Quincy Jones, William Forsythe és a Frankfurti Balett, Michael Tilson Thomas, a Harlemi Táncszínház és a Milwaukee Szimfonikus Zenekar. Már a kezdeti műveiről ezt írták kritikusai: ?Fountain onnan folytatja, ahol Sztravinszkij abbahagyta.?
 
(Forrás, fotó: Pannon Filharmonikusok/Pannon Philharmonic Orchestra)