Újrahangolt divatünnep

Zene

 
A tavalyi nagyszabású rendezvényt követően idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a Marie Claire divatnapokat a Design hét rendezvénysorozat keretein belül, amely 22 hazai tervezőnek  és számos divatközeli szponzornak adott lehetőséget őszi és téli divattermékei bemutatására. A hazai divatvilág első számú rendezvénye mára viszont nem pusztán a tervezők munkái miatt tekinthető izgalmas kulturális eseménynek.
A 2012-es évben a Marie Claire divatnapokat a zenei arculat szempontjából is szerették volna egységesebbé tenni a szervezők. Ennek keretében a már hagyománynak számító elektronikus zenei aláfestést megtartva, színesebb és modernebb hangvételt szerettek volna megjeleníteni, melyben a tervezők zenei ízlése is jobban helyet kap.
Idén a Kollektiva DJ- és promotercsapat, illetve a Sticky Beats crew vezető DJ-jeként is ismert TMX  vette át a stafétabotot a rendezvénysorozat zenei aláfestésében.
A divatshow zeneszolgáltatása ebben az évben is rendkívül összetett feladatokat rejtett magában. A 22 tervező és a szponzorcégek zenei profiljának koncepcionális összehangolása, a kért zenék, vagy azok remixeinek felkutatása, minden egyes zenei anyag professzionális megszerkesztése ? főként a rendezvény véghajrájában ? rendkívül feszített tempót, összehangolt kommunikációt és komoly energiát igényelt.
A tervezők TMX által kivitelezett zenei arculata rendkívül izgalmas összképet mutatott. Egyes designerek esetén a ruhák karakteréhez igazodva a melankolikus, mélyebb zenék érvényesültek, míg másoknál éppen a kreatív ellenpontok, vagyis a sötétebb tervezői világ párosítása vitálisabb, derűsebb zenei elemekkel. Benus Dani hidegebb, fémesebb, a katonai uniformisok világát újragondoló kollekciójához kitűnően illett Ry& Frank Widermann letisztult minimal darabja és az atmospheric house világába kalauzoló Gus-Gus sláger. Ezzel szemben Abodi Dóra vizuálisan jóval ?teltebb?, szlávos hatású munkáihoz jobban illettek a patetikus, terjengős, de összességében mégis könnyedebb nu disco darabok: élükön Lana del Rey klasszikusával. Talán az sem meglepő, hogy Mojzes Dóra Prometheus film inspirálta pszeudo-horror darabjai Emikának a dirty house és a dubstep határán billegő 3 hours slágerére elevenedtek meg igazán.
Míg az érett divvatervezők esetén összességében jellemző volt egy kissé biztonságosabb, vagy simulékonyabb zenei profil, addig a fiatalokra jellemzőbb volt a nagyobb fokú extravagancia és a sokszínűség. Az Anna Eva tervezőpáros fekete és bézs színekkel operáló tervezői játékához érdekes párosítás volt a koszosabb kortárs electro merítés ? a Gesaffelstein munkáival, míg a The Four dekadens eleganciáját tökéletesen tükrözte a Desireless Voyage, Voyage című korai spaceromantikája.
Az ?érett?, illetve a ?fiatal? divattervezők munkáinak zenei aláfestése mellett fontos feladata volt még TMX-nek a szponzorokhoz tartozó divatbemutatók zenei anyagainak elkészítése is, amelynek keretében néhol lágy, könnyed house darabokra, vagy épp populárisabb, keményebb, recsegősebb basszusfutamokra, esetenként pedig kísérletezőbb, melankólikusabb zenei világok felépítésére volt szükség. A szponzori zenei arculatok esetén a rövid, jellegadó briefeken túl természetesen szabadabb kezet kapott a DJ így számtalan mixen átüt a TMX-re jellemző keserédes, a nu-disco, a kortárs house és az igényes pop határán billegő zenei horizont.
A TMX által elkészített 25 darab mix ? összesen csaknem 5 órányi zenével, a rendezvényen résztvevő tervezőkkel és céges képviselőkkel váltott csaknem 150 email, a precízen megtervezett négynapos, napi 16 órás zenei szolgáltatás viszont megtette pozitív hatását. A három napos divatrendezvény zenei aláfestése végül osztatlan sikert aratott mind a közönség, mind a szervezők és a modellek körében és rámutatott, hogy a progresszív, trendérzékeny zene és az előremutató divat egyvelege milyen erős kreatív fúziót tud alkotni.
 
(Forrás és fotó: Marie Claire Fashion Days)