Mind a négy – nemrég a pécsi Megye utcából áthelyezett – nagyméretű zománckép a pécsi Modern Magyar Képtárban olyan belső falakon kapott helyet, melyek az épület üvegfalán keresztül kívülről is láthatók,
a leglátványosabban napnyugtakor a műveket megvilágító lámpafényben.
Ez a megvilágítás visszautal egy 18. században népszerű múzeumi gyakorlatra, a vatikáni szoborgaléria görög szobrainak fáklyafénnyel való éjszakai megvilágítására. A korszakban a múzeumlátogatásnak ez a módja egyúttal művészetfilozófiai jelentést nyert. A fáklyafény elszigetelte a szobrokat környezetüktől és egymástól. Elillant a helyszín jelenvalósága, hogy a művek mintha a múltból, egy eltűnt világból villanhassanak éppen elő.
Az eredeti közegükből, létrejöttük és funkciójuk körülményeiből kiszakított tárgyak a múzeumban egymás életét élik, hogy az egységes fehér falak kontextusában tisztán művészetté lehessenek.
A fáklyafénynél a képzelet visszatéríti őket a múltjukhoz.
De éppen csak egy pillanatra, mert – ahogy Rilke írja Rodin kapcsán – „bármekkora is legyen egy szobor mozgása, még ha véghetetlen távolokból, még ha az égbolt magasából is: vissza kell térnie a szoborhoz, a nagy körnek, a magány körének, melyen belül napi életét éli egy műtárgy, be kell zárulnia.”
Az esti lámpafénnyel megvilágított zománcképek mozgását épületdíszítő egykori közösségi funkciójuk visszatérése jelenti a múltból, az 1970-es évekből. Így a Modern Magyar Képtár áttetsző homlokzatának dekorációiként jelenhetnek meg, mintegy kilépve a belső térből, miközben belül – a magyar képzőművészetet bemutató állandó kiállítás részeként – az autonóm absztrakt geometrikus táblaképek magányos életét élhetik.
Nappal és az esti lámpafényben a múzeum üvegfalán át a négy nagyméretű zománcképpel együtt egy kiállítás látható
Amerigo Tot (1909-1984), Vilt Tibor (1905-1983), Bocz Gyula (1937-2003), Hopp-Halász Károly (1946-2016), Csiky Tibor (1932-1989), Harasztÿ István (1934), Kigyós Sándor (1943-1984), Galántai György (1941), Érmezei Zoltán (1955-1991) és Pauer Gyula (1941-2012) plasztikáival, illetve Kocsis Imre (1940-2015) festményével.
Így a járvány miatt bezárt kiállításai ellenére a pécsi Modern Magyar Képtár ezzel a kívülről megtekinthető látványos tárlattal várja az arra sétáló, műélvezetre vágyó nézelődőket.
Forrás: Modern Magyar Képtár. Fotók: Füzi István