Egon Schiele: Young Genius in Vienna 1900 // Tokyo Metropolitan Museum of Art
Schiele a múlt századvégi Bécs kudarcra ítélt rocksztárja volt. Bár tragikusan fiatalon halt meg, mégis elképesztő életművet hagyott maga után. A bécsi Leopold Múzeum gyűjteményéből összeállított kiállítás Schiele tinédzserkori tanulmányaival indít. Híres önarcképei is ki lesznek állítva, azok, amelyek az identitáskeresés egy-egy állomását jelentik. Ezek mellett különös figyelmet érdemelnek a gyerekes anyákat ábrázoló kísérteties festményei, erotikus művei, valamint tájképei is. A kiállítás azért is jelentős, mert Japánban 30 év óta ez lesz az első retrospektív tárlat a művész munkáiból. Több mint 50 munkát láthat majd a közönség Schielétől, a kiállításon pedig a kortársak képei, Gustav Klimt, Richard Gerstl and Oskar Kokoschka alkotásaik közül is szerepel néhány. A kiállítás január 26-tól április 9-ig látogatható.
Vermeer // Rijksmuseum, Amszterdam
A kiállítás exkluzivitását adja, hogy az amszterdami múzeum erre az alkalomra a világ minden tájáról összegyűjtötte a legjelentősebb Vermeer-festményeket. Ritka alkalom, hogy ezeket a főműveket együtt lehet most megtekinteni. A kronologikusan építkező tárlat az 1650-es évek közepén készült művekkel indul és a művész 1975-ös halála körül készült festményekkel zárul. Az időrendet azonban olykor tematikus csomópontok törik meg, amelyek a művész ambícióit, motivációit fedik fel a látogatók előtt. A kiállításon olyan remekművek szerepelnek majd, mint A geográfus, A gyöngymérő nő, valamint március 30-ig A lány gyöngyfülbevalóval is látható lesz. Legutóbb 1995-96 fordulóján volt ekkora Vermeer-kiállítás Washingtonban, amit aztán Hágában is láthatott a közönség. Azóta nemcsak egy új generáció nőtt fel, hanem a Vermeer-életművel kapcsolatos tudás is sokat bővült, így ez a kiállítás is rengeteg izgalmat ígér. A tárlat február 10-től június 4-ig látogatható.
Hokusai: Inspiration and influence // Museum of Fine Arts, Boston, majd Seattle Art Museum
A bostoni múzeum kiemelkedő japán gyűjteménye kiválóan alkalmas arra, hogy Hokusai évszázadok óta csodált életművét kontextusba helyezve láttassa. A kiállításon a mester több mint 90 alkotását állítják ki, kortársai munkáival együtt pedig a tárlat anyaga több mint 200 műből áll majd. A kiállítás első felében mester és tanítvány, Katsukawa Shunshō és Hokusai kapcsolata tárul majd fel, valamint a korszak más japán képzőművészeivel és íróval való viszonyát is megismerhetjük. A következő egység Hokusai 19. századi európai művészekre tett hatását vizsgálja. Majd a tárlat záróakkordja a 20-21. századi alkotókra összpontosít, miközben megvilágítja, hogyan vált Hokusai messze a leghíresebb japán alkotóvá. Természetesen megtekinthető lesz A nagy hullám is, amelynek a kiállítás közepén egy saját termet szentel a kurátor. A kiállítás Bostonban március 26-tól július 16-ig lesz látható, ezután Seattle-be költözik október 19. és 2024. január 21. között.
Manet/Degas // Musée d’Orsay, Párizs, majd The MET, New York
Manet mindössze két évvel volt idősebb Degas-nál, így nem véletlen, hogy később barátok lettek. Aztán riválisokká váltak, és mindketten azon dolgoztak, hogy definiálják, mit is jelent a modern művészet. A 150 képet felvonultató kiállításon friss szemmel nézhetünk e két alkotóra, akiket összekötött a kor, a hely, saját szellemi közegük, azonban a művészetről vallott elképzeléseik olykor gyökeresen eltértek egymástól. A kiállítás Párizsban március 28. és július 23. között látogatható, majd szeptember 24-én költözik New Yorkba 2024 január 7-ig.
Judit Reigl. Centers of Dominance // Neue Nationalgalerie, Berlin
A Neue Nationalgalerie nemrégiben több Reigl-képet is megvásárolt. Ez és a magyar származású francia művész születésének 100. évfordulója kitűnő alkalom arra, hogy a múzeum megrendezze első önálló Reigl-kiállítását. A tárlat a művész teljes pályájára rátekint, a Fonds de dotation Judit Reigl által a Neue Nationalgalerie-nek nagylelkűen adományozott festmények: a Center of Dominance (1959), Mass Writing (1960) és a monumentális triptichon Man (1967–69) mellett a válogatás az 1950-es évektől az 1980-as évekig terjedő időszak jelentős műveit is bemutatja, amelyek mélyreható betekintést nyújtanak a művész alkotói fejlődésébe. A kiállítás június 30.–október 8. között lesz látható.
The Rossettis // Tate Britain, London
A nagyközönség számára Dante Gabriel Rossetti és a köré csoportosuló preraffaeliták elég ismertek. Jól mutatta ezt a nálunk nagy sikerrel futott Vágyott szépség kiállítás is. A mostani kiállítás azonban a fókuszt a Rossetti családra helyezi, valamint feltárja a Jane és William Morrishoz való kapcsolódásukat is. Dante Gabriel Rossetti közel 90 munkáját állítják ki, így ez a művész első nagy retrospektív tárlata is lesz a Tate-ben. Olyan ismert munkáit láthatjuk, mint az Angyali üdvözlet, a Beata Beatrix vagy a Proserpine.
Dante nővére, Christina – a Goblin Market és In the Bleak Midwinter ünnepelt írója, valamint az Angyali üdvözlet modellje – költeményeivel képviselteti magát ezen a kiállításon. Míg egy másik testvére, William a Preraffaelita Testvériség eredeti kiáltványának szerzőjeként lesz jelen. A kiállítás szenzációja, hogy Rossetti feleségének, Elizabeth Siddalnak 30 műből álló életművét is bemutatják az április 6. és szeptember 24. között látható tárlaton.
Marina Abramović // Royal Academy of Arts, London
Marina Abramovićnak, a világ legfontosabb performanszművészének Nagy-Britanniában ez lesz az első olyan kiállítása, ami a teljes életműre tekit rá, miközben ikonikus műveit újra elő is adja majd. A művész együttműködésével megvalósuló kiállításon a látogatók intenzív, fizikai tapasztalatot szerezhetnek Abramović emblematikus munkáinak segítségével. A kiállításhoz kapcsolódóan több beszélgetést és egyéb programot is szerveznek a művész részvételével. A tárlat szeptember 23.– december 10. között lesz nyitva.
Basquiat X Warhol. Painting 4 Hands. // Foundation Louis Vuitton, Párizs
2018-ban a Louis Vuitton Alapítvány már rendezett egy Basquiat-kiállítást, most pedig folytatja az életmű feltárását, ezúttal a művész Andy Warhollal való kapcsolatát boncolgatva. 1984 és 1985 között Jean-Michel Basquiat (1960–1988) és Andy Warhol (1928–1987) mintegy 160 festményt készítettek együtt, „à quatre mains” (négykezesként) hivatkozva ezekre. Pályafutásuk alatt készült legnagyobb munkáik is kettejük kollaborációjából született. Keith Haring (1958–1990), aki szemtanúja volt barátságuknak és együttműködésüknek, úgy látta, hogy a két alkotó „a szavak helyett a festészeten keresztül zajló beszélgetéseket” folytatott. Két elme egyesüléséről beszélt, amelyből egy harmadik, karakteres szellem született.
Az április 5-én nyíló, augusztus 28-ig látható kiállításon több mint 300 alkotást és dokumentumot láthat a közönség. Köztük 80 olyan művet, amelyen mindkét alkotó kézjegye megjelenik. Természetesen egyéni alkotásaikat is láthatjuk, valamint a kortársak, többek között Keith Haring, Jenny Holzer, Kenny Scharf, Michael Halsband munkáit, így tulajdonképpen az 1980-as évek New York-i művészvilág energiája is megidéződik a terekben.
Michelangelo and the Consequences // Albertina, Bécs
A bécsi Albertina nagyjából tízévente rendez kiállítást a páratlan Michelangelo-anyagából. Szeptemberben a gyűjteményében található 13 rajzból kilencet megmutat, ezek lesznek annak a kiállításnak a kiemelt alkotásai, amelyen a művész rajzolásról és szépségről vallott gondolatai tematizálódnak. Michelangelo hatalmas hatást gyakorolt a későbbi mesterekre, ezt is végigköveti a kiállítás Raffaello, Rubens és Dürer kulcsfontosságú műveitől a jelenig. Schiele 1910-es önarcképe megmutatja, hogy mit nyertek és veszítettek az alkotók, amikor örökre eldobták a korábban eszményként tisztelt anatómiát. A kiállításon Michelangelo egyik ritka, a női testet pontosan ábrázoló grafikai munkája is látható lesz, a Studies of a Seated Female Nude (1530–36 körül), amelyet a kurátorok Rembrandt, Dürer és Michelangelo német kortársa, Hans Baldung Grien női aktjaival egészítenek ki. A kiállítás szeptember 15. és 2024. január 7. között lesz látható.
El Greco a labirintusban // Palazzo Reale, Milánó
El Greco Velencében Tizianótól és Tintorettotól tanulta meg, hogyan kell a sötét tájakat ragyogó fénybe öltöztetni. Rómában ősi szobrokat, valamint Michelangelo festési technikáját tanulmányozta. Legjobb műveit mégis Toledóban készítette. A milánói Palazzo Reale a művész fejlődését, stílusának alakulását elemzi azon városokat a középpontba állítva, amelyek meghatározóak voltak a festő pályáján. A kiállításokon El Greco legismertebb festményeit láthatjuk, például a Laokoónt is. Juan Antonio García Castro, az El Greco Múzeum igazgatója és a milánói kiállítás kurátora elmondta, hogy a szokásos kronologikus elrendezés helyet a kiállítást tematikusan alakítják ki. Azt szeretnék bemutatni, hogyan hatottak a települések és a kortársak arra az alkotóra, aki bizánci ikonfestő mesterből végül a világ legismertebb festője lett.” A kiállítás október 13. és 2024. február 9. között várja a látogatókat.
Nyitókép: illusztráció, forrás: Teo Journal