A 18. századi Versailles legnépszerűbb zeneszerzőjének slágere

Kultpol

Az L'École d'Orphée (Orfeusz iskolája) címmel 1738-ban, Franciaországban kiadott Michel Corrette hegedűiskolát Soltész István jegyzeteivel és hangzó anyaggal együtt adják közre. A hangfelvételek a fertődi Eszterházy-kastélyban tavaly októberben készültek, Soltész István és Draskóczy Eszter közreműködésével. A mű eredeti példányát a Bibliothéque Nationale de France őrzi.

"A kiváló képességekkel rendelkező komponista a legnagyobb természetességgel sajátította el a népi táncdallamokat, ritmusokat, és igazította ezeket az udvari igényeknek még mindig leginkább megfelelő barokk muzsika hagyományaihoz. A zene olyan volt, mint az államilag szervezett bacchanáliákon divatos öltözet: parasztos, de mégis finom, előkelő. Corrette a hatást még azzal is képes volt fokozni, hogy műveit az egyszerűbb körökben is ismert hangszerekre komponálta: a fuvola, a cselló és a csembaló mellett vielle-en (tekerőlant) és musette-en (egy speciális duda) szólaltak meg a darabok. Corrette munkásságát elsodorta a francia történelemben bekövetkező néhány kormány- és államformaváltás. Egy udvari muzsikus munkáira senki nem volt kíváncsi egy fiatal köztársaságban, úgyhogy az egészen különlegesen hangzó darabokat csak a XX. század második felének régizenei törekvései fedezték fel ismét. Magyarországon pedig máig gyakorlatilag teljesen ismeretlenek voltak." -  olvasható Kerékgyártó György írásában a momus.hu oldalán.

Székely András zenetörténész az MTI-nek elmondta: Michel Corrette egyik fő erénye, hogy népszerű, sőt népies dallamokat komponált. Érdekes az utókor számára, hogy nemcsak hegedű-, cselló-, oboa- és fuvolaiskolát írt, hanem duda- és tekerőlant-iskolát is - tette hozzá. Felhívta a figyelmet arra, hogy a zeneszerző mindig hangsúlyozta alkotásai francia voltát: nem csak a francia és olasz kompozíciós stílus közötti erős különséget, hanem a játékmódbelit is.
Egy régizene-játékra specializálódott muzsikusnak a zenetörténész szerint nagy segítség, ha ismeri Michel Corrette (1707-1795) munkásságát. A francia komponista alkotott orgonaversenyeket, szonátákat, szimfóniákat, kontratáncokat, de vallási tárgyú zeneműveket is. Írt ariettákat, sanzonokat és kantátákat, vokális munkáinak száma ugyancsak figyelemre méltó.

Régizenei esték címmel az Art Face Seven a 2007/2008-as évadra koncertsorozatot tervez. A programban madrigál est, olasz és német barokk koncert, A hű szerelmesek című madrigálkomédia, és a Carmina Burana is szerepel.

Múlt-kor / MTI