A három francia utazó, Jacques-François Gamba, Frédéric Dubois de Montpéreux és Paul Nadar kaukázusi utazásainak nyomvonalán haladva, a virtuális kiállítás az ókori időktől a késő középkorig használt kereskedőút rendszer, a Selyemút máig ható, Kelet és Nyugat világát összekötő kulturális hatásaira irányítja a figyelmet.
A svájci származású francia Frédéric Dubois de Montpéreux (1798-1850) geológus, természettudós, régész 1833-ban járta be Örményországot. Hatkötetes útinaplója ("Le voyage autour du Caucase, chez les tchérkesses et abkhazes, en Colchide, en Géorgie, en Arménie et en Crimée") egyúttal nagyon fontos tudományos teljesítmény is, melyben Örményország természetrajzának, népességének, etnográfiájának, történelmének, építészetének legátfogóbb bemutatását nyújtja.
A francia kereskedőcsaládból származó Jacques Francois Gamba (1763-1833) transzkaukázusi utazására a Bourbon restauráció idején kerülkt sor. Gamba az indiai kereskedelemmel foglalkozó kormánytisztviselőként Örményországot jelölte ki az Európa és Ázsia közti kereskedelem központjává. Richelieu támogatta Gamba ötletét, és megbízta a kerskedelmi kapcsolatok kiépítésével. 1819-1824 között Gamba beutazta a vidéket, melynek hatására 1821-ben törvény is született a francia érdekekkel összhangban álló vámtarifa szabályzásról és a transzkaukázusi jövedelmező kereskedelem és szállítás feltételeiről. 1826-ban jelent meg Párizsban a kétkötetes Gamba lovag utazása című (Le voyage en Russie du sud et en Transcaucasie, fait par le Chevalier Gamba, Consul du Roi a Tbilissi dans les années 1820-1824, annexé par quatre cartes et atlas géographiques) műve.
Paul Nadar (1856-1939) a NADAR művésznéven ismert Felix Tournachon (1820-1910) karikaturista, újságíró és világhírű fotográfus fia volt. Nadar fényképész műterme adott otthont az impresszionista festőművészek első kiállításának 1874 április 15-től május 15-ig, ahol a hivatalos Szalon által visszautasított valamennyi festő, köztük Monet, Degas, Pissarro, Cezanne és mások műveit állították ki. Az ifjabb Nadar a stúdió művészeti vezedtőjeként már igen fiatalon fényképeket készített a kor leghíresebb személyiségeiről. Itt készült Baudelaire, Victor Hugo, Delacroix, Courbet, Corot, Constantin Guys, Daumier, Manet, Monet és Gerard de Narval portréja is, melyet ma már egyre inkább az ifjabb Paul Nadar nevéhez fűznek.
Paul Nadar elkészítette Munkácsy Mihály feleségének portréját és berendezte a mester műtermét is: a hagyaték szerint bútorokat vásárolt 137248 frank értékben.
Az utazása során készített fotók mellett Paul Nadar barátjaként Jules Verne a "Claudius Bombarnac, egy hírlaptudósító jegyzetfüzete" című regényében állított örök emléket a transzkaukázusi és turkesztáni utazásnak.