(MTI/AFP) - A fesztiválok épp úgy, mint régen ma is "az indítóállást jelentik a legnagyobb filmek számára" - mondta Jean Roy, aki 25 éve a l'Humanité filmkritikusa és a hetvenes évek óta "A kritika hete" nevű párhuzamos cannes-i szekció vezetője.
Május 16. és 26. között Cannes-ba 91 országból 10 ezer szakmabeli sereglik, és 4000 filmet ad és vesz a fesztivállal párhuzamosan zajló filmvásáron. "Sok kezdeményezés indul, folytatódik és valósul meg Cannes-ban, a világ legnagyobb piacán, ahol minden ország filmkészítői és filmforgalmazói jelen vannak" - magyarázza Christophe Riandée, a Gaumont vezérigazgatója. Riandée tízfős csapattal érkezett a fesztiválra, hogy a cég által gyártott filmek forgalmazásának jogait értékesítsék.
Május 16. és 26. között Cannes-ba 91 országból 10 ezer szakmabeli sereglik, és 4000 filmet ad és vesz a fesztivállal párhuzamosan zajló filmvásáron. "Sok kezdeményezés indul, folytatódik és valósul meg Cannes-ban, a világ legnagyobb piacán, ahol minden ország filmkészítői és filmforgalmazói jelen vannak" - magyarázza Christophe Riandée, a Gaumont vezérigazgatója. Riandée tízfős csapattal érkezett a fesztiválra, hogy a cég által gyártott filmek forgalmazásának jogait értékesítsék.
Az elöregedett infrastruktúrájú Cannes idén új vetítőtermet avat, ugyanakkor hangosan követeli egy másik Fesztiválpalota megépítését. A város vezetése szerint jelenleg csak a meglévő épület felújítása jöhet szóba. A költségek elérhetik a 150 millió eurót. Velencében, ahol az állam a Lidón zajló fesztivál költségeinek 60 százalékát állja Marco Müller művészeti igazgató türelmetlenül várja egy új palota felépítését. Ott legalább már elfogadták a költségvetést. Toronto még előrébb jár: két év múlva készül el a város szívében az új épület.
A több film befogadása viszont azzal a kockázattal jár, hogy azok elvesznek a kínálat áradatában - vélekedik Roy, aki szerint "Cannes azért érdekes, mert egészen kis területre koncentrálódik, ahol mindenki mindenkivel találkozhat". Ma mégis mintha a nagyvárosok fesztivál-modellje hódítana. A nagyközönség számára is nyitottak ezek a fesztiválok, mint Torontóban, a dél-koreai Puszanban, Berlinben vagy Rómában tapasztalható.
Rómában ősszel indult el "A film ünnepe" a polgármester Walter Veltroni támogatásával. Első alkalommal tízmillió eurós költségvetéssel rendezték meg a fesztivált. Az esemény, melyen Martin Scorcese is feltűnt legújabb művével, 56 ezer nézőt mozgósított. A tervek szerint 2008. októberében Francis Ford Coppolát fogadja majd a római mostra.
Berlin újabb rendezvényekkel próbálja növelni nézőszámát. Filmvására, amely még csak távoli kihívója Cannes-nak a maga 700 filmjével és ezer vevőjével, két év alatt megduplázta területét. Így már érthető Jean Roy megjegyzése: "Cannes-nek beruházásokra van szüksége ahhoz, hogy megőrizze első helyét".
A több film befogadása viszont azzal a kockázattal jár, hogy azok elvesznek a kínálat áradatában - vélekedik Roy, aki szerint "Cannes azért érdekes, mert egészen kis területre koncentrálódik, ahol mindenki mindenkivel találkozhat". Ma mégis mintha a nagyvárosok fesztivál-modellje hódítana. A nagyközönség számára is nyitottak ezek a fesztiválok, mint Torontóban, a dél-koreai Puszanban, Berlinben vagy Rómában tapasztalható.
Rómában ősszel indult el "A film ünnepe" a polgármester Walter Veltroni támogatásával. Első alkalommal tízmillió eurós költségvetéssel rendezték meg a fesztivált. Az esemény, melyen Martin Scorcese is feltűnt legújabb művével, 56 ezer nézőt mozgósított. A tervek szerint 2008. októberében Francis Ford Coppolát fogadja majd a római mostra.
Berlin újabb rendezvényekkel próbálja növelni nézőszámát. Filmvására, amely még csak távoli kihívója Cannes-nak a maga 700 filmjével és ezer vevőjével, két év alatt megduplázta területét. Így már érthető Jean Roy megjegyzése: "Cannes-nek beruházásokra van szüksége ahhoz, hogy megőrizze első helyét".
Korábban:
Készülődés Cannes-ban