Molnár Zoltán fotóesszéje fekete-fehér panorámaképeken tárja elénk Budapestet, a várost, ahol élünk. A dokumentarista fotót a panorámaképekkel ötvöző világ egészen új távlatokat nyit a néző előtt. A végtelenbe futó kerítést vagy egy bevásárlóközpont parkolójának döbbent csendjét csak akkor fedezzük fel, ha a perifériára is odafigyelünk. Arra a tartományra, amelyet egyre gyakrabban hagyunk figyelmen kívül, hiszen beszűkült látásunkat csak megzavarná a végtelen.

02_molnar_zoltan_65mm_budapest_terezvaros_epreskert.jpg
Budapest, Terézváros, Epreskert. Fotó: Molnár Zoltán

Molnár Zoltán új fotóesszéje remek példa arra, hogy az úgynevezett hideg és szenvtelen dokumentarista nézőpont valójában milyen végletesen elvont formai absztrakciók és mélységes szellemi dimenziók feltárására képes a fotóművészetben. Hogy ezek a képek Budapesten készültek – leszámítva néhány emblematikus helyszínt vagy jellegzetes épületet –, egyáltalán nem magától értetődik. A reprezentatív budapesti látványokat szinte tökéletesen felülírja a képek stílusának egységesen feketébe vesző sötét látomása. Az esszé dramaturgiai tagolása sem lazít a szigorú, nyomasztóan humortalan, vizionárius megszólaláson, mely egyenletesen sűrű esztétikumot és mély szellemiséget áraszt, mint az igazán nagy művek általában – mondta el Miltényi Tibor a panorámaképeket magába foglaló könyv bemutatóján.

„A panoráma-látószög szinte kézzelfoghatóvá tette számomra a város méretét és sűrűségét. Ez a látvány munkára fogta a periferiális látásomat – írja a fotóesszé keletkezéséről Molnár Zoltán.

A város távoli és később egyre közelebbi szemlélése ezzel a fotográfiai eszközzel ugyanakkor biztosította a nagyvárosi zűrzavar teljes megszelídítését.

Ez a látvány élményszerű térérzetet ad. A nagy látószögű panorámaobjektív rendkívül élesen, geometriai torzításoktól mentesen rajzoló objektív, amely 65 mm × 24 mm széles kapun keresztül engedi be a fényt a fekete-fehér negatívra. A panoráma-fényképezőgép ebben a 65 milliméter széles sávban rögzítette a város életét, épületeit, hétköznapjait. A város méretei, kiterjedése, terpeszkedő hatalmassága, a horizont teljes elfoglalására törekvő lakónegyedek, tornyok, kupolák, stadionok látványának egy sajátos vizuális megfogalmazása érdekelt.”

A 65 mm | Budapest panoráma fotóesszé | 2017–2024 | című könyv és kiállítás egy sajátos képet szeretne adni a város kiterjedéséről, sokféleségéről, növekedéséről. A folyamatosan bővülő, terjeszkedő város, az egyre nagyobb agglomeráció szinte a horizontig kiterjeszti a testét, határtalanságát fitogtatva a természet felé.

 

65 mm – Budapest panoráma fotóesszé című kiállítás a Budapesti FotóFesztivál hivatalos programjának részeként április 14-ig látható a FUGA Budapesti Építészeti Központban.

A fotóesszékből könyv is született, amelyet a Budapest 150 emlékév részeként a Pro Cultura Urbis Közalapítvány támogatott. A kötet a kiállítás helyszínén, valamint a Mai Manó Ház könyvesboltjában vásárolható meg.