Hány reptéri dolgozó kell a kukacbombázó beüzemeléséhez?

Különleges és oldtimer repülőtéri járművekkel, ismert pilótákkal, pályaválasztási foglalkozásokkal, repülős talkshow-val, éjszakai reptérlátogatásokkal és sétarepülésekkel várja a látogatókat szombaton, A repülőtér éjszakáján az Aeropark.

A 75 éves Ferihegyet ünneplő rendezvény közönsége a hazai légi közlekedés meghatározó szereplőivel találkozhat a repülőmúzeumban, ahol szakavatott oktatók tartanak majd előadásokat. Az érdeklődők emellett a földi kiszolgálók munkájába is bepillanthatnak, egy speciális jégtelenítő járművel pedig a magasba emelkedhetnek – olvasható az intézmény keddi közleményében.

A HungaroControl standjánál a légi forgalmi irányítás kulisszatitkait ismerhetik meg az érdeklődők, akik a reptéri fegyveres testületek munkájából is ízelítőt kaphatnak. A közönség interaktív bemutatókon figyelheti meg, hogyan dolgoznak a repülőtéri keresőkutyák, a NAV Repülőtéri Igazgatósága pedig toborzópontot is működtet az este folyamán. A HungaroMet szakemberei a repülésmeteorológia világába engednek betekintést, bemutatva, hogyan készül a repülőtéri időjárás-előrejelzés.

A szervezők szerint az este egyik fő látványossága a közel hetvenéves Il–14-es utasszállító 1900 lóerős motorjának beindítása lesz 18, 20 és 22 órakor. Emellett a látogatók több alkalommal testközelből nézhetik meg, hogyan üzemel egy kis méretű sugárhajtómű, a repülőmúzeum szakemberei pedig a legendás „kukacbombázó” Kamov 26-os helikopter motorját is működésbe hozzák majd.

A közösségi médiából jól ismert pilóták, légiutas-kísérők, légiforgalmi irányítók, repülőtér-tervezők az esti színpadi beszélgetések során egyebek közt azt is elmondják majd, mi minden történik a háttérben, amíg az utas a járata felszállását várja, hogyan változott Ferihegy az elmúlt 75 évben, és hány ember összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy egy repülőgép biztonsággal teljesítse az útját.

A reptérlátogatások a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kulisszái mögé engednek majd bepillantást. A repülőtér éjszakáján megnyílnak az 1-es Terminál, valamint az Aeroplex hangárainak kapui, illetve egy Embraer 120-as utasszállítóval újra elindulnak az országnéző sétarepülések. Emellett ismét Ferihegyről teljesít majd sétarepüléseket a világ egyetlen repülőképes, idén már 76 éves Li–2-es repülőgépe, amelyet a Goldtimer Alapítvány üzemeltet.

A délután négytől hajnali egy óráig tartó programsorozaton látható lesz továbbá az a hómaró, amely óránként hatezer tonna havat képes eltávolítani a futópályákról, és az ország egyik legkülönlegesebb tűzoltóautója, a több mint negyventonnás Rosenbauer Panther.

Ez is érdekelheti

Ez a repülőgép lehet a Concorde utódja

Első ízben lépte át a hanghatárt egy amerikai fejlesztésű utasszállító prototípusa az egyesült államokbeli Mojave-sivatagban végrehajtott kísérleti repülés során – közölte a Boom Supersonic, amely a Concorde első utódjának a gyártására készül.

Magyar kutatók is részt vettek a rettegett repülési jelenség megszelídítésében

Egy, a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet által vezetett európai kutatócsoport megoldotta az úgynevezett flatterjelenség elnyomását egy aktív szabályozórendszer segítségével. A megoldást egy speciálisan erre a célra épített, pilóta nélküli légi jármű segítségével mutatták be.