A diótörő – karácsonyi varázslat a pécsi Kodály Központban

Színpad

Zene, tánc és mese egy estén a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Bóbita Bábszínház közös előadásában.

Pjotr Iljics Csajkovszkij A diótörő című remekműve a világ balettszínpadjainak állandó és megunhatatlan darabja. Ez a mű a zeneszerző utolsó balettje, egyben utolsó színpadi műve. A diótörő előadásain generációk nőttek fel, kerültek közelebb a zenéhez és a tánchoz. A mű szimbólumrendszere minden korszak gyermekei számára érzékletes módon jeleníti meg azt, hogy a gyermeki fantázia szabadon szárnyaló, színes és kalandos. A produkció először látható a Kodály Központban, három nemzetközi hírű, emblematikus pécsi alkotóműhely: a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Bóbita Bábszínház egyedülálló közös produkciójában december 22-én 19.00 és 23-án 15.00 és 19.00 órakor. Az előadásokra szinte az összes jegy elfogyott.

Az alapításának 210. évfordulóját ünneplő Pannon Filharmonikusok jogelőd zenekarát Lickl György bécsi zeneszerző alapította, a Zeneművész Társaság 1811. december 9-én adta első (jótékonysági) hangversenyét. A zenekar másfél évtizede látványos fejlődésnek indult, melynek eredményeképpen mára az ország meghatározó együttese és márkája lett. A siker nem maradt a városfalakon belül, a zenekarnak telt házas koncertsorozata van Budapesten a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Müpa megnyitása óta, és a legjelentősebb európai fővárosi koncerttermekben is fellépett Zürichtől Bécsen át a Berlin Philharmonie nagyterméig. 2021-ben a bécsi Musikvereinbe kapott meghívást, hogy a Musik der Meister bérletsorozatban több ízben fellépjen. A Pannon Filharmonikusok napjainkban modern koncertzenekari formában az 1000 férőhelyes, világszínvonalú hangversenytermű pécsi Kodály Központ rezidens zenekara. Az együttes a nemzeti zenekari cím birtokosa.

A Pécsi Balett alapítása 1960-ban mérföldkő volt a magyar táncművészet történetében. Eck Imre művészete idézte elő azt a paradigmaváltást, melynek mentén a modern balett, a modern tánc kialakulhatott Magyarországon. A jelenlegi társulat hagyományként őrzi a folyamatos táncnyelvi innovációt, a különböző stílusok beépítését, a kísérletezést. Az örökséget követve a táncok formanyelve klasszikus alapú modern technikákra épülve szól a ma emberéhez. Előadásaikat a társművészetek egyenrangú összjátéka jellemzi, a zene, a jelmezek, a díszlet és a koreográfia szerves egységet alkotnak. Innovatív vizualitással és érthető dramaturgiai megfogalmazással juttatják el üzenetüket közönségüknek. A társulat kiváló tánctechnikájú művészeinek karakterábrázoló képessége, előadóművészi tehetsége teszi egyedivé és sajátossá a Pécsi Balett produkcióit. A minőségi munkát igazolja a rangos magyar és külföldi felkérések magas száma, valamint a közönség folyamatos érdeklődése.

Az idén ugyancsak 60 éves Bóbita Bábszínház a Pécsi Balettel szinte egy időben, 1961-ben jött létre Pécsett Kós Lajos vezetésével, s hamar ismertté vált humoros, show-jellegű felnőtt- és gyermekelőadásaival, valamint instrumentális rockzenére készült szöveg nélküli műsoraival. A két évtizededen át tartó kimagasló teljesítmény elismerése volt, hogy 1981-ben – a vidéki bábegyüttesek közül elsőként – hivatásos bábszínházi státuszt kapott a Pécsi Nemzeti Színház tagozataként. 2004. január 1. óta önálló bábszínház, székhelye 2011 óta a Zsolnay Kulturális Negyed. A Bóbita igényes előadásaival igyekszik minden korosztály számára izgalmas, vonzó programot nyújtani. A hagyományos, gyermekeknek szánt előadásokon kívül – melyek elsősorban a klasszikus meseirodalomra épülnek – szabadtéri és felnőtteknek szóló előadások is szerepelnek a repertoárján.

Fotó: Rajnai Richárd