Czigány Ákos fotográfus és Néma Júlia keramikus tervezőművész közös, Dobozember című kiállítása Frankfurt, Veszprém és Csíkszereda után szeptember 17-től Budapesten, a Várfok Project Roomban látható.

A kiállítást jegyző két alkotó, Czigány Ákos és Néma Júlia két, igencsak különböző
művészeti ágban, a fotográfia, valamint a kerámia médiumában alkot, ám
művészetük folyamatos párbeszédet folytat. A munkáik között fellelhető
kapcsolatok megfogalmazhatók az egyes alkotások, műtárgycsoportok gondolati
tartalmainak szintjén, valamint a művészettörténet szaknyelvén is.

A műfajilag sokszínű anyagot – fotográfia, relief, plasztika, installáció – a konstruktivizmus és az absztrakció szellemisége hatja át. Az egyes alkotásokat a geometrikus művészet hagyományainak továbbgondolása, a redukált forma- és színvilág jellemzi, mindazonáltal a különböző műfajokban és formákban testet öltő ideák kivételes egységben jelennek meg a kiállítótérben.

A tárlaton a két vezérmotívum, a léptékükben különböző, ám lényegüket
tekintve hasonló fogalom, a doboz és a ház a legkülönbözőbb módokon jelennek
meg. Mindkettő egy-egy sajátos mikrokozmosz: a doboz egyfajta hordozható
otthon, amiben minden fontos kéznél van, míg a ház az ember otthona, amelyben
életünk legtöbb idejét töltjük, ahol – mint egy nagy dobozban – összegyűjtjük a
legkedvesebb tárgyainkat, így identitásunk egyik meghatározó tényezője. Ahol a
legfontosabb a kényelem, az intimitás, az otthonosság. Czigány Ákos Otthonok
c. sorozatának letisztult fotográfiáin ezeket a házakat látjuk, amelyek minden esetben
kívülről, csupán tűzfalaik révén elevenednek meg előttünk. Mégis, önmagukban,
környezetükből kiszakított formaként is a személyességet és az emberi létezést
idézik.

Ez a személyesség az érzékeny porcelánt metsző, hajtó, tépő gesztusok absztrakt lenyomataként ölt formát Néma Júlia reliefjein. A hihetetlen technikai hozzáértéssel és precizitással formázott papírporcelán alkotásokon több síkon is megjelenik a doboz mint alaptárgy. A teljesen absztrakt konstrukciók egyszerre geometrikusan feszesek és költőien lebegnek, a kemény szögletesség és lágyság ellentmondásának feloldására téve kísérletet.

Ahogyan a háznak, a doboznak is mindig van belső tere és tartalma, és velük
kapcsolatban az egyik legizgalmasabb kérdés az, hogy vajon mit rejthetnek.
Czigány és Néma dobozai azonban megőrzik titkaikat: a hungarocell
csomagolóelemeket átvilágító fotográfiák és e dobozok belsejének negatívját
leképező kerámiák absztrakt jelekként tárulnak fel előttünk. A doboz elveszti
funkcionalitását és már nem tartalmában, hanem önmagában, formaként válik
érdekessé.