A hallgatás napja 2015 óta Budapest egyik legrangosabb kortárszenei minifesztiváljává vált. Az idén a kétnapossá bővült, ingyenesen látogatható programsorozaton a megszokottnál is több új művel és előadóval találkozhat a közönség.
A Budapest Music Centerben két nap alatt negyven mű, hét ősbemutató, három magyarországi bemutató, számtalan művész és együttes lép fel,
bemutatkozik a kortárs magyar zeneszerzők több generációja. Az egész napon át tartó koncertek sajátossága, hogy azok egyedülálló módon felfűzve egy olyan megismételhetetlen zenei szövetet alkotnak, melyben az elhangzó művek reflektálnak egymásra, a helyszínen, egymás kölcsönhatásában kapják meg különleges karakterüket.
A változatosság nem csak a repertoárban jellemzi A hallgatás napját, de az előadói összetétel szempontjából is elmondható, hogy a szólóelőadásoktól a háromzongorás darabon át a nagyzenekari művekig a legváltozatosabb formációk lépnek színpadra. A zenészek az egyik koncerten még szólisták, a másikon zenekarban, aztán egy következő koncerten kamaraformációban játszanak, így is megmutatva sokoldalúságukat.
A 2021-es programban hat magyar zeneszerző hét művének ősbemutatója szerepel.
Többek között elhangzik Wolf Péter Boldoczki Gábornak írt Trombitaversenye és a Harcsa Veronikának ajánlott Álom a manézsban című műve. Csapó Gyula Kurtág György feleségének emlékére írta Mártának – Gyuriért című cselló–zongora–hárfa-művét, Vidovszky László pedig Brahmsnak állít emléket háromzongorás darabjában. Hallható lesz többek között Eötvös Péter, Kurtág György és Ligeti György egy-egy műve is.
A magyarországi bemutatók közt szerepel Morton Feldman csaknem hatórás 2. kvartettje, illetve Thomas Adès világhírű brit zeneszerző két vonósnégyese. A kvartettek mindegyike a Végh Sándor Vonósnégyes-program ösztöndíjas vonósnégyeseinek előadásában szólal meg.
A kortárs művek mellett olyan ikonikus zeneszerzők darabjai is felcsendülnek majd az idei koncertsorozaton, mint Ludwig van Beethoven, Claude Debussy, César Franck vagy Arnold Schönberg.
Ez utóbbi zeneszerzőtől a Megdicsőült éj című vonósszextett zárja a fesztivált olyan illusztris zenészek előadásában, mint Perényi Miklós, Rohmann Ditta, Keller András, Homoky Gábor, Környi Zsófia és Szomor-Mekis Janka.
A Concerto Budapest Kossuth-díjas zeneigazgatója, Keller András számára kiemelten fontos, hogy mindig újat kínáljon a közönségnek, s megpróbálja közelebb hozni a hallgatósághoz korunk zenéjét: „A kortárs zenét nem megérteni, hanem hallgatni, érezni kell, átengedni magunkon. Ha valaki megteszi ezt a szellemi-lelki befektetést, olyan gazdaggá válhat, hogy az egész életét másként látja majd. A hallgatás napja mindenekelőtt a nyitott, elfogulatlan és elmélyült zenehallgatás kitüntetett ideje lesz.”
Már 2019-ben is élőben közvetítette az eseményt a The Violin Channel, amely idén is világszerte több százezer nézőhöz juttatja majd el a vasárnapi koncertek élményét, és a Concerto Budapest a honlapján is közvetíti az eseményt.
Nyitókép: Concerto Budapest. Fotó: Benkő Sándor