Átfogóan tárgyalja a nem sokkal a századik születésnapja előtt elhunyt Vera Molnár művészetét a Ludwig Múzeum À la recherche de Vera Molnar kiállítás, amelynek első egysége áttekinti Vera Molnar pályájának meghatározó fejezeteit, másik fele pedig meghívott, nemzetközileg elismert művészek reflexióival tiszteleg az életmű előtt.

Vera Molnár Ludwig NYITÓ MTI.jpg
Fotó: MTI / Mónus Márton

Hemzsegnek most a Vera Molnarra emlékező vagy a művészetét kontextusba helyező kiállítások a városban, mindegyik más szempont felől közelít, ugyanakkor mind fontos abból a szempontból, hogy izgalmasan megágyaz a párizsi Pompidou Központban nyíló nagy, átfogó retrospektív kiállításnak. És végre azt látjuk, hogy néhány éve már itthon is megindult a pezsgés a Vera Molnar-i életmű körül, a hazai megítélése kezdi utolérni a nemzetközit. Kint ugyanis már régóta a kánon része, jelentősége elvitathatatlan, itthon azonban kicsit később kaptunk észbe, viszont szuper, hogy még a nagy párizsi tárlat előtt ennyi kiállításon keresztül a magyar közönség is jobban megismerheti ezt az oeuvre-t.

A Ludwig Múzeum kiállítása egyszerre igyekszik átfogóan bemutatni az életművet, kitérve annak minden egységére, korszakára, végigköveti Vera Molnar vonal- és formarendszerének alakulásait, ugyanakkor érzékelteti azt is, hogy a számítógépes művészet úttörőjeként számon tartott alkotó algoritmikus gondolkodásával mennyire megelőzte saját korát, sőt: hogy gondolkodásával hogyan inspirálta az utána következő generációk alkotóit.

A kiállítás a Hipertranszformáció-sorozat két nagyméretű darabjával indít. Kiindulópontjuk a szabályos négyzet, azonban az alkotó paraméretek minimális változtatásával kimozdította a kompozíciókat a statikusságból, a csendből, azokat kicsit közelítette a rendetlenség és a káosz irányába, így kezdtek ezek a művek izgalmasan pulzálni. A két mű arra is rávilágít, hogy Vera Molnar a komputert mindig csak eszközként használta, a döntés és a választás a művész kezében marad, ő viszi bele azt az 1%-nyi rendetlenséget, amitől a szigorú és hideg formarendszer, a “hűvös geometria” emberi minőségekkel gazdagodik, kvázi „felmelegszik”.

Vera Molnar művei és kortárs reflexiók című kiállítás Ludwig MTI.jpg
Fotó: Purger Tamás / MTI

Az alkotó egyébként 1968-ig a képzeletbeli gép módszerét követve, lépésről lépésre, szabad kézzel alkotott, és csak ettől az évtől kezdve kezdett el valódi komputereket használni. Az első között. A kiállítás azonban az ötvenes években és a hatvanas évek elején készült munkákból is válogat, ezek közül egy tucatnyit láthatunk az egyik falra installálva, amelyek megmutatják, hogy a művész már ebben az időben is algoritmikusan gondolkodott a képalkotásról, annak ellenére, hogy tulajdonképpen még nem használta a konkrét technológiát.

Vera Molnar művészetének érzékenységét jól mutatják az Electra-sorozat kiállított darabjai, ezek a színes nyomatok, amelyek a párizsi Musée d’art moderne de la Ville de Paris-ban rendezett, elektronika és a művészet kapcsolatát tematizáló korszakos jelentőségű kiállításán a helyszínen, szó szerint a közönség szeme láttára készültek el. Az inspirációt Monet Impresszió, a felkelő nap festménye jelentette, a sorozat e mű experimentális szimulációjaként tekinthető, és így Vera Molnar hommage-ai közé is illeszkedik.

Molnár Vera, Electra, papír, tus, 29.5x42 cm, 1983_642.jpg
Vera Molnár: Electra (1983; tus, papír; 21 x 19 cm). Az MNB Arts & Culture jóvoltából

Egyébként az alkotó teljes életművét végigkísérték az hommage-ok, a mostani kiállításban is láthatunk ezek közül néhányat, a Párhuzamosok sárga téglalapokon például Paul Klee-t idézi. És e mostani kiállítás bravúrja az, ahogy képes meghúzni a vonalat a művészettörténet klasszikus korszakai és a kortárs tendenciák között, középen elhelyezve Vera Molnart. Mert láttatja, ahogy az alkotó inspirálódott a nagy elődökből, egészen Dürer Melancholia művéig visszatekintve, ugyanakkor a tárlat második egységében felsorakoztatott nagyon kortárs művek megmutatják azt is, hogy a jelen alkotói mit kezdenek a Vera Molnar-i örökséggel, miként tudnak kapcsolódni az általa képviselt eszmékhez. Ezek szintén hommage-ok, olyan alkotóktól, akik úgy érzik, hogy Vera Molnar nagy hatást gyakorolt munkásságukra. Néhányan – például Arno Beck, Patrick Lichty, Erwin Steller, Iskra Velitchkova, auréce vettier és Mark Wilson grafikai megközelítést választottak, míg mások – mint Refik Anadol, Snow Yunxue Fu, Mario Klingemann, Frieder Nake, Casey Reas, Antoine Schmitt, Tamiko Thiel és p/, illetve Samuel Yan algoritmusok segítségével generatív műveket hoztak létre videó- vagy kiterjesztett valóság formátumban. u2p050 pedig úgy döntött, hogy kinetikus szobrot épít. A kiállítás ezen egysége egészen futurisztikus, olykor interaktív, máskor pedig hitelesen mutatja, hogy a mai, átdigitalizált korban milyen szerepe lehet a számítógépnek a művészetcsinálásban.

A kiállítás utolsó egységében a kortárs digitális művészet körében is úttörő jelentőségű alkotó egyik utolsó, Martin Grasser generatív művésszel készült közös munkája, a Témák és variációk gyűjtemény látható, ami 500 generatív művészeti NFT-t tartalmaz. Ezek a korábbi betűs sorozat gondolatát folytatják, a kompozíciók kiindulópontjai az N, F és T karakterek.

A kiállítás április 14-ig látogatható.