A koponya című Martin McDonagh-darabot mutatja be a Thália Színház

Egyéb

Groteszk figurák és helyzetek, kegyetlen irónia és humor jellemzi A koponya című Martin McDonagh-darabot, amelyet február 18-án mutat be a Thália Színház.

A koponya (A Skull in Connemara) Martin McDonagh-nak, a Három óriásplakát Ebbing határában című film író-rendezőjének Magyarországon még soha nem látott darabja, amelyet Vida Péter, Molnár Piroska, Balaskó Bence és Csőre Gábor szereplésével játszanak a Thália Télikertben.

A darab egy ír kisvárosban játszódik. A temetőben véges a sírhelyek száma, ezért évről évre helyet kell csinálni a frissen elhunytaknak. Mick Dowd feladata, hogy ezt elvégezze, és mindez nem is jelent neki gondot, amíg nem válik személyesen érintetté az ügyben. Barátai és ellenségei egyaránt mellette vannak ebben a nehéz időszakban, a baj csak az, hogy nem tudni, ki melyik szerepet tölti.

A Londonban, ír család gyermekeként született Martin McDonagh számára kettős állampolgársága eleinte csak hátránnyal járt: az ír kritikusok nem fogadták el, hogy az angol fővárosból próbálják megmagyarázni az írországi helyzetet, a britek pedig félve engedték a szókimondó írt Shakespeare nyomdokaiba lépni. Mert McDonagh ezt tette: Shakespeare óta ő volt az első drámaíró, akinek egyszerre négy darabját is játszották nagy londoni színházakban.

Martin McDonagh nevéhez Magyarországon is nagy sikerrel játszott darabok fűződnek, például a Kripli, az Alhangya vagy A párnaember, a filmkedvelők számára pedig az Erőszakik, A hét pszichopata vagy a többszörös Golden Globe- és Oscar-díjas Három óriásplakát Ebbing határában kapcsán lehet ismerős.

McDonagh, ahogy Kékesi Kun Árpád színháztörténész fogalmaz, az angolszász drámairodalom csoda- és fenegyereke. Fekete humorú, erőszakról és kiábrándultságról szóló komédiáira jellemző a pontos, dramaturgiailag hatásosan felépített szerkezet és az izgalmat végig fenntartó történetmesélés. A groteszk figurákat és helyzeteket kegyetlen iróniával és sziporkázó humorral elővezető darabjaiban a szatíra bármelyik pillanatban képes tragédiává, a tragédia pedig rémbohózattá alakulni.

A kilencvenes évek második felében született trilógia első részét (Leenane szépe) és harmadik darabját (Vaknyugat) a hazai színházakban is gyakran műsorra tűzik, ám a középső darab, A koponya most látható először Magyarországon. Az előadást első kőszínházi rendezéseként Zayzon Zsolt, a társulat színművésze jegyzi. A szövegkönyvet Totth Benedek fordította, a jelmezeket Cselényi Nóra, a díszletet Mátravölgyi Ákos tervezte.

A nyitóképen Molnár Piroska. Fotó: Thália Színház/Bodnár Zsófia