A kulturális alapú gazdaságfejlesztésről tartott konferenciát a Nemzeti Művelődési Intézet

Kultpol

Kulturális alapú gazdaságfejlesztés – Közművelődés és gazdaság együttműködése címmel folytattak tanácskozást hazánk kulturális szakemberei 2023. március 29-én a Nemzeti Művelődési Intézet XVII. stratégiai konferenciáján.

Az esemény előadásai és műhelymunkái rávilágítottak arra, hogyan tudja egy közszolgáltató az értékközvetítés mellett növelni a bevételeit, vonzóvá tenni azt a piaci szereplők számára, és milyen módon tudja kulturális, közösségteremtő és közművelődési céljainak szolgálatába állítani ezeket. A konferencia résztvevői számvetést készítettek a közösségi művelődés eredményeiről, az elmúlt időszak gazdasági, társadalmi kihívásairól, valamint az ezekre választ kínáló gazdaságfejlesztő, értékteremtő és -őrző kezdeményezésekről, megoldási lehetőségekről.

A rendezvényt Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos nyitotta meg, aki minden jelenlévőt biztatott a nehéz helyzetek megoldására, illetve a kulturális fenntarthatóság gyakorlására. Ezt követően négy témakör rejtelmeibe vezette be a résztvevőket négy kiváló előadó és tapasztalt szakember.

Elsőként dr. Domokos László okleveles közgazdász, az Állami Számvevőszék korábbi elnöke szólalt fel a vezetői munkában történő értékteremtéssel kapcsolatban, hangsúlyozva az érték és a hozzáadott érték fontosságát és különbségét. Míg az előbbi az Alaptörvény szerinti kulturális értékek megvalósítására kapott megbízást, amely alapján az érték létrehozását végzik, addig az utóbbi magában foglalja azt, hogy hogyan bánik a vezető a rábízott szervezettel, a közpénzekkel, illetve miként valósítja meg a projekteket.

Novák Irén, a Nemzeti Művelődési Intézet ügyvezetője szemléletes példákon keresztül mutatta be az értékek láthatóvá tételének, megismertetésének különböző módjait. A kulturális turizmus szerepének fontosságát a következőképpen fogalmazta meg: „Ez egy olyan település- és identitásformáló tényező, amely nemcsak bővíti a térség kulturális kínálatát, javítja annak vonzerejét és növeli marketing lehetőségeit, de emeli a település megtartóerejét, a helyiek életminőségét, és elősegíti a 'jó ide tartozni' érzés kialakulását, amelyek következtében helyi értékeink hálózatba szerveződve erősíthetik egymást.”

A közművelődés mecenatúra lehetőségeiről nyújtott átfogó képet Barta Dóra, a kecskeméti Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ ügyvezetője. Beszélt kultúrafinanszírozásról, a forprofit szféra összefogásáról a közművelődési területtel, emellett bemutatta a mecenatúra támogató, önzetlen vagy profitorientált gondolkodású oldalát. Kiemelte: „Legyünk értékesek és érdekesek!”.

Az előadássorozatot dr. Csath Magdolna, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kutatóprofesszora zárta, aki a kultúra versenyképességével kapcsolatban osztott meg érdekes és hasznos gondolatokat, tanácsokat. Körbejárta a kultúra témakörét gazdasági szempontból, illetve a versenyképesség fogalmát, mely utóbbi elsődleges lényege, hogy arra törekszünk bizonyos tényezők alapján, hogy jobbak legyünk másoknál.

A szakmai tudás- és tapasztalatátadást a rendezvény második részében négy interaktív műhelymunka emelte még magasabb szintre, rávilágítva számos együttműködési lehetőségre, illetve néhány kiemelkedő települési jó gyakorlat is megosztásra került.

A nyitóképen Káel Csaba. Forrás: Nemzeti Művelődési Intézet