Egy tervező vagy alkotó története, akárcsak maga a kreatív folyamat, rendkívül összetett és izgalmas lehet, legyen szó akár egyéni látásmódú fotográfusról, designdíjas formatervezőről vagy nemzetközi terepen is elismert animációs filmrendezőről. Ezeket az alkotói pályákat mutatja be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) sorozata, amelyet fiatal magyar filmesek készítettek.

A járművek forradalma Húnfalvi Andrással

Húnfalvi András a MOME formatervező szak járműtervezés szakirányán diplomázott 2012-ben. Egykori szaktársával, Laufer Ferenccel megalapította saját design stúdióját, a Flying Objectset. Tervezői munkájukat számos alkalommal méltatta a hazai és a nemzetközi szakma is. A stúdió több iF Design Awarddal és Red Dot-díjjal büszkélkedhet, legutóbbit 2022-ben a NORT Complex okosedző rendszerrel nyerték a „best of the best” kategóriában. Ahogy hallgatók egész sorára, úgy Andrásra is nagy hatással volt tanulmányai alatt Stefan Lengyel, a legendás magyar származású formatervező, professor emeritus; az ikonikus „sárga villamos”, a Ganz csuklós villamos tervezője és az ő munkássága. Többek között neki köszönhetően jött létre a MOME és a Mercedes-Benz együttműködése. A több mint húsz éve tartó, gyümölcsöző kapcsolat nyomán 2022 nyarán megnyílt Budapesten a régió egyik legkorszerűbb járműtervezési műhelye, a Mobility Design Lab.

Egyetemi tanulmányai során András több ízben volt a Mercedes-Benz gyakornoka. Diplomamunkáját a Mercedes buszrészlege, az EvoBus támogatásával készítette el, aktív tervezői munkája mellett – Stefan Lengyel professzor nyomdokain járva – már a Formatervező BA és MA szak oktatójaként, valamint a MOME Budapest Mobility Design Programjának vezetőjeként erősíti az egyetem csapatát. „Különösen izgalmas dolog, amikor végigkíséred egy kortársad pályáját; látod az első lépéseit is, majd ámulsz, hogy milyen formatervező lett belőle” – mesélte a designerről a film alkotója, Tiszeker Dániel, aki a #Sohavégetnemérős, a Nagykarácsony és a Nyugati nyaralás című nagyjátékfilmeket is jegyzi.

A fény ösvényein Szász-Bányász Annával

Szász-Bányász Anna a MOME fotográfia szakán végzett 2022-ben. A fiatal fotóművész életében nagy változást jelentett, amikor erdélyi szülőfalujából Budapestre költözött. Éles kontraszt és komoly fizikai távolság húzódik a székelyföldi családi gazdaság és a fővárosi egyetem modern zugligeti campusa közt. Az addig ismerős közeg, a tanyasi élet és a hozzá tartozó állatok hirtelen távolivá váltak. Alkotói világában azonban ők – a tanyán élő tehenek – jelentették számára a legnagyobb inspirációt és a legnyugodtabb modelleket. Személyes hangvételű, intim fotóin mi is bepillantást nyerhetünk ebbe a rejtett világba: olyan helyzeteket, képkivágásokat rögzít, amelyek mellett biztosan elsétálnánk; olyan arcát mutatja meg az állatoknak, ahogyan csak ő képes látni őket.

„Anna személyisége és látásmódja legalább annyira varázslatos, mint a táj és a család, amelyben felnőtt és amely munkáinak fő forrása” – osztotta meg a rendező, a számos díjjal elismert dokumentumfilmes Szakonyi Noémi Veronika, aki elkísérte Annát Erdélybe és Budapestre is, hogy megmutassa, miként ér össze ez a két világ. „Közhelyes, de valóban megtisztelő, hogy én lehettem ennek a filmnek a »főszereplője«. Nem mellesleg az, hogy kikkel dolgozhattam együtt. Hálás vagyok, mert ennek a lehetőségnek köszönhetően újabb fantasztikus embereket ismerhettem meg, ami a MOME-n töltött éveimet is jellemezte” – osztotta meg élményeit a háttérmunkáról Anna.

A fotóművészt korábbi Pénteki kultúrrandinkban mutattuk be. A vele készült interjú itt olvasható.

Egy animált élet Vácz Péterrel

Vácz Péter életútja szakít a sztereotípiákkal és megmutatja, hogy az animáció nem csak gyerekeknek szóló rajzfilmek létrehozására alkalmas. Technikai adottságaiból és szabadságából adódóan éppen ellenkezőleg, tökéletesen alkalmas a felnőtt közönséget célzó, személyes hangvételű történetek tolmácsolására is. A rendező Nyuszi és Őz című, 2D és 3D animációs technikával készült diplomafilmje több rangos nemzetközi fesztiválon szerepelve összesen 125 díjat zsebelt be. Vácz Péter saját képére formálva hozta létre az Őz figuráját, akihez a történetben aztán csatlakozik a síkszerű, két dimenzióban létező Nyuszi karaktere. Az alkotó egyszerű, mégis rendkívül hatásos eszközzel tudta így megmutatni, hogy egy számunkra fontos emberrel is mennyire különbözőek lehetünk.

Legújabb, most készülő filmjében ismét egy személyes ihletésű történet feldolgozására vállalkozik. A Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló Kutyafül című produkcióban gyermekkori emlékeit dolgozza fel. Azonban ahogy a rajzfilmek sem feltétlenül gyerekeknek szólnak, úgy az emlékek sem mindig önfeledt, boldog pillanatokat idéznek. Péter Berci karakterét építve és fejlesztve halad előre saját, nehéz és komplex önismereti útján. A Vácz Péterről szóló filmet Hartung Attila készítette.